onsdag 27 oktober 2010

Vardagsträning

I dag har jag alltså en lyxig vilodag. 17 min sköna minuter på cykel till jobbet var lika härligt som alla andra mornar. På väg hem strax efter 18 var det kolsvart, duggregnade och blåste höststorm. Väl uppe på cykeln var det dock ganska okej. Det är ungefär som alla år med hästarna och stallet. Segt som attan på väg ut, men väl uppe på hästen undrar man vad problemet var från början. Svängde förbi Ica och fixade ingredienser till kvällens middag (lammfärsbiffar, avokado mosad i matyoghurt, morot, vildtomat och babyspenat) och resten av veckans matlådor. För säkerhets skull plockade jag med mig fyra blommor också. Jag fick leda cykeln (packåsnan) hem och kom knappt framåt i stormen och påsarna med blommorna höll på att flyga av stup i kvarten.


Knappt en och halv timma tog det att cykla hem, fortsätta mot Ica, handla och sen leda ekipaget hem igen. Det måste ju räknas som grym vardagsmotion/aktiv vila/lågintensiv träning.

Det borde vara något den här killen gillar. Läs hans "Case against cardio" och begrunda. Han tror bland annat inte att människan är gjord för högintensiv träning under längre tid, marathonlopp och triathlontävlingar och jämför med hur människan levde på savannen. För den typen av träning behövs dessutom mycket kolhydrater/socker vilket vi heller inte mår bra av. Han berättar om sina egna och sina kunders erfarenheter och förespråkar mer lågintensiv träning och styrketräning för friska och skadefria människor. Intressant läsning!

1 kommentar:

Karin - FitnessochHälsa sa...

Oj vad du kånkade på cykeln! Det lät som en god middag du lagade sedan!