fredag 29 oktober 2010

Följ din mat- och sovklocka!

Jag har alltid varit en stark förespråkare av "Skalman-metoden" och här får jag bekräftat att jag har rätt.  

Om nattmörkret säger till kroppen att att vi ska sova och vi i stället jobbar, äter och tränar, så får hjärnan olika signaler. Det får konsekvenser. Störd dygnsrytm leder inte bara till trötthet, huvudvärk, dåligt humör och sömnbrist. Det kan också leda till störd ämnesomsättning, övervikt, diabetes, högt blodtryck och sämre immunförsvar. Ju mer oregelbundet man äter, och ju mer man äter på natten, desto större problem får man med höga blodfetter och högt blodsocker. Dessutom sätter feltajmade måltider kroppens program för viktbalans ur spel.

När man sover för litet minskar mättnadshormonet leptin och ett aptitstimulerande hormon, ghrelin, ökar. Kroppen tolkar behovet av energi fel. Vi försöker få energi genom att äta när vi i själva verket behöver ladda energi genom att sova.

Läs hela artikeln om mat, sömn, immunförsvar etc i DN här. Spännande! Tipset om artikeln fick jag från början inne hos MarathonMia.

Mitt ständiga jakt på vila och sömn, speciellt den här tiden på året, är med andra ord inte helt obefogad. Jag är rädd att mina kompisar kommer ledsna på mig snart för så fort det finns en lucka ledig tid är det första jag vill hinna göra att sova. Men för mitt immunförsvar är det i alla fall A och O. Om jag inte sover blir jag sjuk. Det är enkelt.

Inga kommentarer: