onsdag 6 oktober 2010

Martha Stewart släng dig i väggen!

Jag vaknade liksom till liv i soffan efter en rejäl portion med kyckling, cocosmjölk, curry, grönsaker och ris och det blev en tur runt Kungsholmen i ganska snabbt promenadtempo. En dryg timma senare hade jag avverkat Kungsholms strand, Stadshuset och Norr mälarstrand. I fickan hade jag inköpslista och recept på Blossoms olika KTA-bars. Blossom har verkligen blivit en av mina favorittidningar. Tidningen är ny men hittills har alla fem nummer varit toppen, läs dem!

Väl hemma väntade min partner in (beach) crime Jens med kanelbullar. Jag preppade färskpressad morots- och apelsinjuice (min frukt- och grönsakspress is magic!) och en macka på grovt bröd. Kycklingen var bortflugen sedan länge och till sist åt jag en kanelbulle och drack rött te till efterrätt.

Snabbt återgick jag till mina sysslor i köket och satte igång med barsen. Blossom har tre olika recept beroende på om du är en protein-, kolhydrats- eller mixtyp. Jag lutar helt klart åt att vara en proteintyp (behöver äta ganska mycket och ofta, blir snabbt hungrig, tappar humöret och koncentrationen om jag blir hungrig och framför allt gillar jag ju kött!) men gjorde ändå mixedbarsen eftersom jag vill ha lika mycket kollisar efter träning.

Erika: Hur mycket är 50 gram solrosfrön? (Allt annat var angivet i dl).
Jens: Tja... Har du ingen matvåg?
Erika: Ser jag ut som någon som äger en matvåg?
Jens: Ja. Gör man sina egna bars ser man ut att ha en matvåg.

Tyvärr läste jag receptet lite slarvigt för jag missade att röran skulle bredas ut på bakplåtspapper, gräddas och sen delas i bitar. Jag gjorde egna små bars från scratch. Det blev dessutom bara fem stycken bars istället för planerade 10. Hmm...

Recept på Blossoms KTA-bars för mixedtypen
1 dl kokosflingor
50 g solrosfrön
1 dl pumpafrön
2 dl fiberhavregryn (jag tog havre- och råggryn)
2 st äggvita (jag slängde i hela äggen, av lathet)
0,5 dl torkade aprikoser
30 gram tranbär

Toppade med lite honung på eget initiativ efteråt!




Tycker att hela mitt kroppsspråk uttstrålar säkerthet och talang...

Och by the way, promenaden gick jag helt frivilligt och av bara farten hamnade jag på ICA och fick lust att göra barsen också. Good times!

5 kommentarer:

Ulrika sa...

Gillar också Blossoms tidning! Och de där barsen funderade jag också på.. blev de bra?

Ulrika sa...

Och förresten - kul att vi nu kan stoltsera i lika snygga västar! ;-) Färgen är grym, kunde inte stå emot.

Karin - FitnessochHälsa sa...

Spännande att göra egna bars! Det har jag bara provat en gång tidigare. Det får bli till att göra det igen!

Johanna sa...

Åh, nu blev jag också inspirerad... får börja med att gå och köpa tidningen. Sen göra bars :)

Erika sa...

Ja, gör det! Dom var verkligen smarriga :) Recepten finns i nr 4, nummer 5 har precis kommit ut i butik men det står i tidningen hur man kan beställa tidigare nummer! Jag kan ju orka skriva ner dem i bloggen också.. :)