onsdag 3 november 2010

Erika testar: Träningskläder från Craft

Cool Performance Bra från Craft. En ny favorit!
Jag tillsammans med några andra bloggare har fått uppdraget att testa och utvärdera olika delar av Crafts kollektioner. Jag testar mina plagg individuellt till olika typer av träning och idrott, t ex beachvolleyboll, spinning, löpning, cykling, styrketräning, skidåkning och kajak. Vi testar plaggen utifrån funktion, komfort och design.

Igår kväll spelade jag beach i flera av Crafts plagg. Beachvolleyboll är väldigt svettigt, tänk spinning, och dessutom sandigt. Igår var det för säkerhets skull extra varmt i hallen. När jag spelar beach är det därför särskilt viktigt för mig att plaggen andas så bra som möjligt. Självklart ska plagg som sport-bh:ar också sitta så bra som möjligt utan att kännas. Ofta spelar jag i bara sport-bh. I beachvolley passar det även bra med ett lite längre linne som inte glider upp eftersom man rör sig väldigt mycket, slänger sig, hoppar osv. Byxorna måste sitta bra i midjan och inte glida ner när du rör dig eller står med djupa ben.

I sandlådan igår testade jag Cool Boxer - trosor, Cool Performance Super Bra - sport-bh, Cool Singlet - linne, PR Capri-WMN - korta löpartights och på vägen dit och hem Shaped lightweitgh Hood - en lager 2 tröja.

Sport-bh och linne. Min första känsla är att båda plaggen är i grymt sköna material. Materialet känns otroligt tunt, skönt och luftigt trots att det är varmt och fuktigt i hallen. Sport-bh:n sitter hur bra som helst och känns jätteskön. Och den andas verkligen. En lite roligare design skulle jag nog dock önska om jag skulle spela bara i den, till exempel en gladare färg med några roliga detaljer. Men den fyller absolut sin funktion med stort plus i kanten. Gissningsvis passar den bäst på en tjej med inte allt för mycket att "bära runt på" men det får de som faktiskt kan testa utifrån de förutsättningarna uttala sig mer om. Den får 4+ av mig, att den inte når upp till en 5a beror på den lite tråkiga designen. I skidbacken och löpspåret får den en 5:a, framför allt för material och
känsla. Åker sällan skidor i bara sport-bh.

Linnet följer samma spår och känns luftigt och lätt utan att tumma på kvaliteten. Superskönt att spela i! Men även här skulle jag önska mig en lite roligare design och en annan färg än svart (och vitt som också finns). Eller så svart med färgglada detaljer eller mönster. Det finns ett med mönster av en, skog? Jag hade även velat att linnet var snäppet längre i sandlådan. Det är dock inte ett kort linne och jag tror jag kommer tycka bra om det på spinningcykeln och i löpspåret. Jag får återkomma när jag har testat det där. Att linnet kändes lite kort kan ha haft att göra med löptightsen, se nedan. Linnet får 4+ med minus för designen. Detta är dock den snyggaste modellen på linnen från Craft tycker jag.

Löpartightsen har jag ett par av sedan tidigare, men de låg i tvätten igår och därför hoppade jag i de nya istället. Men nånting var annorlunda. Jag tyckte materialet kändes lite annorlunda, fickan har flyttat på sig och de kändes mindre än de jag redan äger. Jag jämförde och storleken är densamma. Mitt nya par satt väldigt tight i midjan/över höften och inga byxor brukar sitta tight på mina 177 cm med 70 cm midja direkt. Lite större midja än så har många i strl M utan att det är konstigt och då kommer de här brallorna smita åt väl mycket. Jag drog i dem ganska mycket under passet igår och kände mig inte helt bekväm. Kanske hade en storlek större hjälpt men jag har aldrig L så ja, det kändes helt enkelt lite märkligt. Mina tidigare tights som är likadana men i äldre modell är nämligen mina absoluta älsklingar! Supersköna, snygga och sitter alldeles perfekt hela tiden, så vad hände? Nån annan som testat båda "versionerna" och har märkt skillnad?

En sak angående fickan till alla leverantörer av träningskläder: Tänk iPhone! Hur många äger inte en iPhone i dag och den är stört omöjlig att få ner i de här små minifickorna. Gör större fickor snälla! De nya tightsen får bara en 3:a av mig eftersom den gamla passformen var mycket bättre enligt mig och för att fickan är så snålt tilltagen.

Trosorna var precis som sport-bh och linne i ett grymt skönt material. Jag var lite skeptisk och trodde att de skulle synas kring benen genom tightsen så som boxertrosor ofta gör, de blir liksom lite för tighta runt låren för att de ska sitta bra på plats. Sköna men brukar tyvärr skapa en ful kant genom tightsen. Det gjorde inte dom här och därför får de en stark 5:a!


Tröjan har jag egentligen inte använt "på riktigt" än utan bara till och från träning men då är den superskön och riktigt snygg. Mörkgrå/blå med limegröna detaljer. Jag anar en ny favorit i garderoben. Jag älskar hoodisar och den här är dessutom i ett smart material. Och iPhonen får plats i fickan.

2 kommentarer:

Träningsglädje sa...

haha du är rolig. åker du inte skidor i sport-bh? inte jag heller! :)

Jonas sa...

Det ser ju onekligen ganska lovande ut. ;) Att döma av bilden på vad du fått verkar de varit tokigt generösa. Nästan så man får lust att börja träningsblogga..