måndag 25 oktober 2010

Börjar bli kompis med kettlebellsen och skivstängerna. Eller - en grym dag är till ända!

Disclaimer: Otroligt hurtigt och peppigt inlägg av ambitiös bloggförfattare som tycker sig vara i sitt esse denna dag. Hon är inte alltid på det här humöret utan ibland precis tvärt om. Ta mig med en nypa salt.

I'm on a roll! Jag kände på mig redan i morse att det här skulle bli en riktigt bra dag. Nej, med den underbara start jag fick (se nedan) bestämde jag mig för att att det här skulle fortsätta att vara en riktigt bra dag. Jag seglade in på jobbet med ett brett leende och morgonens energiboost tycktes aldrig ta slut. Sista veckan i månaden har vi alltid fullt upp och dagens planer, projekt, detaljer och to do-högar var flera. Jag tog mig an grej efter grej med en helt klart oväntad energi. Kände mig galet kreativ och knappt han någon be mig om något förrän det var klart.

Svettig? Löpträning på Bali gav ungefär
samma look som tidigare ikväll på gymmet!

När klockan närmade sig 18 var det mörkt ute och det kändes lite motigt att hoppa upp på cykeln. Men väl iväg och med kursen inställd på Sankt Eriksplan var det hur skönt som helst att trampa förbi rusningstrafiken. Jag mötte upp mina beachgrabbar och planerade de sista detaljerna för helgens stora halloweenpartaj i sandlådan. Ett par timmar senare satt jag på cykeln igen och konstaterade att det knappast finns någon bättre vardagsmotion.  Trots att det hade varit mörkt ett tag och jag suttit och druckit te bland värmeljus kände jag mig fortfarande pigg och bestämde mig för att använda den kvarstående energin till en vända på gymmet.

Efter att ha preppat morgondagens packning till sandlådan och funderat ut vilken jobblook jag villl köra på drog jag på mig löpartightsen och stack ner till gymmet. Pälsbollen var matad och diskmaskinen igång. Till saken hör att efter varje gympaus, dvs efter varje sommar är jag inte direkt sugen på att göra entré igen. Tvärt om. Jag har tusen ursäkter till att inte gå dit men vad det egentligen kokar ner till är att jag inte vill träna med publik. Jag målar upp en bild av att jag vandrar runt på gymmet, totalt bortkommen och utstirrad av alla. För en tjej med ett stort kontrollbehov är detta hell! Jag vill inget hellre än att vara på gymmet helt ensam men det är man inte ens 06:30. . Dock är det ju bara så att man får kliva ur sin comfort zone och ta sig samman, något jag varit rätt bra på den sista tiden om jag får säga det själv - och lika glad efteråt är jag varje gång!

Sagt och gjort. Och väl på gymmet kände jag mig inte det minsta obekväm eller utstirrad eller nånting. Tvärt om var det sjukt skoj att vara tillbaka! Det blev mycket fokus på ben. Benböj, utfall, enbensböj på bosuboll samt en hel del andra rehabövningar. Låt dig inte luras av ordet rehab dock. Jag stapplade hem från gymmet en timma senare. Då hade jag dessutom hunnit med 7 X 3 chins där jag drog av 22 kg av mina 65 kg. Tung som satan! Jag har en bit kvar till mitt mål att kunna lyfta mig själv kan man säga. De planerade coreövningarna får vänta till en annan dag. Jag hade inte orkat lyfta ett riskorn där och då och blodtrycket var nånstans i tårna när jag hasade mig hemåt nästan lite yr.

Nu är blodpuddingen och vitkålen uppäten. En dusch på det här och jag gissar att jag sover gott sen! Ska fila på kommande veckors träningsprogram nu när jag testkört det. Ni slipper säkert inte undan att läsa om det i bloggen. Bilder? Ärligt talat kan man ju bara inte fota sig själv i en spegel på gymmet med fullt av publik runt om, där går min gräns.

Vilken jäkla bra dag!

6 kommentarer:

annastei sa...

Men, men... rubriken nämner ju kettlebells, men det verkar du inte alls ha pysslat med? Jag blir förvirrad :)

Erika sa...

Amen shit, vilken miss! Jo jag använde dem faktiskt, de kom bara inte med i inlägget. Men du har rätt, jag borde sätta en ny rubbe :)

Jonas sa...

Har du kollat träningsprogram/övningar på www.hundraprocent.com om du nu tänker satsa på att utveckla dina chins..?

Katten sa...

Jag vill lära mig kettlebells igen också, så jag requestar ett inlägg på det ;)
Men du chins...jag fick dra av 30kg på mina 63 och orkade bara upp 4 ggr ty..haha. Vi och framförallt jag har en hel del muskelbyggande jobb att göra..alternativt viktminskning..?

Erika sa...

Jonas: Jag var precis inne och kikade. Jisses... :) Chins är nog inte prio i min träning just nu egentligen men jag tycker det är en grym övning för hela överkroppen så jag kommer slita på en del.

Katten: En kombination vore ju optimalt men viktminskning, låter trist! Köp nu det omtalade Friskiskortet så ska du få se på kettlesvings! ;)

Jonas sa...

Som sagt; det är ju en grym överkroppsövning så det skadar ju inte att klämma in det när man ändå är på gymmet. Och det är väl nästan ett måste att man kan lyfta sig själv.. ;)