onsdag 6 oktober 2010

Plötsligt händer det

Oplanerad tid. Hemma före klockan fyra. En vardag. Kan inte minnas att det någonsin har hänt faktiskt.  Det är fantastiskt skönt men genast kryper det i mig, hur ska jag utnyttja tiden? Ska jag städa? Tvätta? Kanske göra egna bars? Eller ännu bättre jobba med mitt stora bildprojekt? Jag har avbokat kvällens cirkelträning på grund av benhinnorna, ett träningspass om 1,5 timma hade annars varit det allra mest perfekta med god tid att äta något först och ladda om. En promenad? Armhävningar?

Jag har ett problem. Jag kan inte vara oproduktiv. Det kanske låter konstigt men det är ett problem och det är mitt största. Jag mår dåligt av att känna mig ineffektiv, att jag inte utnyttjar tiden, att jag inte åstadkommer något. This is getting worse and worse. Jag måste på allvar lösa mitt kanske enda, men stora problem med mig själv.

Jag får dåligt samvete för att jag är trött och inte känner för att varken städa, tvätta, göra egna bars eller ta tag i mitt mastodontprojekt i fotoväg. Inte ens en promenad är jag sugen på, kanske senare. Jag vill helst ligga i soffan och läsa en bok och dricka te. Jag vet att det låter enkelt men så fungerar det inte för mig. Det finns flera skäl till att jag är träningsjunkie.

Vad måste jag göra? Vad borde jag göra? Vad vill jag göra? Vad ska jag göra? Jag måste inget, jag borde göra bars och jag vill och ska nog gå en promenad senare...

2 kommentarer:

Ulrika sa...

ok. om det är ditt största problem och du verkligen vill komma över det, så finns det bara ett sätt att övervinna det. Utmana dig själv. ok, gå en promenad men sen. Nada. Tvinga dig själv att bara ligga i soffan. en bok är ok. eller tv. Men icke-produktiv är dagens utmaning. Jag har inte samma grava problem som du men drabbas i perioder av den känslan - och det enda som hjälper för mig är att tvinga mig själv att bara vara. Efter ett tag känns det mer naturligt. och fantastiskt skönt. Tro mig. :-) Lycka till! Och om det ändå känns fel.. se det som ett projekt för att förhindra sjukdom. Så på så sätt är du ju faktiskt produktiv när du vilar.

Erika sa...

Särskilt det där sista tipset gillar jag, att se det som ett projekt för att förändra något - att det i sig är produktivt, ska testa den :) Grejen är ju också att jag bara känner såhär när när jag vill, men inte orkar. Även när jag vill skulle jag vilja kunna hoppa över, för att dra ner på tempot generellt och... kanske få bättre immunförsvar för köpet?