torsdag 22 december 2011

Det här med att inte äta kött

Jag äter ju som bekant inte så mycket kött längre. Jag äter inga "industridjur" som kyckling, gris och ko men jag äter lamm och vilt, t ex ren och älg. (Fisk har jag tyvärr aldrig varit förtjust i, tvärt om. Lax kommer jag aldrig att äta men jag har blivit bättre på vit fisk, t ex torsk och sej). Jag trodde att folk skulle bli mer provocerade av mitt sätt att äta men de allra flesta har varit mycket positivt inställda, tycker att det är en bra grej och säger att de borde göra likadant. Saken är den att få gör likadant. Även de som sagt att de ska, inte bara att de borde. Ursäkterna är nästan underhållande ibland. Och vem är jag att döma. Jag har själv ätit allt sorts kött fram tills för ett halvår sedan. Ekologiskt, närproducerat, KRAV men ändå - kött från djur som lever större delen av sina liv inomhus, ibland bland sina döda vänner, och kastreras utan bedövning... Djur som slaktas under riktigt hemska förhållanden. Jämför med livet och slakten för en ren. (Eller vet folk inte den stora skillnaden?) När jag insåg hur illa det var bestämde jag mig. Jag skulle verkligen önska att alla gjorde samma val eftersom djurindustrin inte längre skulle vara ekonomiskt hållbar då. (Läs Matens pris!) Men finns det nåt värre än folk som försöker pracka på andra sina åsikter om saker och ting. Och alla kan inte göra allt. Vissa använder argumentet att det inte är nån idé att inte äta kyckling eftersom det finns massor av saker man inte skulle kunna äta då. Fast man kan ju välja att göra något! Jag äter ju fortfarande mejeriprodukter och ägg t ex.


Varför jag inte äter ko
Igår var jag på en thairestaurang med ett gäng kompisar. Thaiställen är förtjusta i kyckling, gris och ko. (Och jätteräkor - i alla fall där vi var igår). I de flesta andra kök kan man hitta lamm också (eller tofu, brukar finnas på thaiställen) men igår var jag förvisad till grönsaker och ris. Alla andra åt kyckling och jag hade mer än gärna ställt mig upp och sagt varför de inte borde det - men man kan inte göra så. Dessutom har det sällan effekt. Man måste komma på saker själv, inte bli övertalad av nån annan. Det spelar ingen roll om det är kyckling, träning eller alkohol. Dessutom kanske de gör massor av bra saker jag inte gör. Jag reser mycket. Jag flyger garanterat mer än alla dom. Inte bra för miljön. Jag kör inte så mycket bil men till beachhallen och till stallet har jag alltid kört bil, aldrig åkt kommunalt. I stan går eller cyklar jag nästan bara i och för sig - men jag vill ändå komma ihåg att alla inte kan göra allt men att alla kan göra nånting. Jag tycker bara det är för många som inte gör något alls.

Själv gillar jag mitt nya inte kött-liv mer och mer och det är mycket enklare än jag trodde. Det känns så himla bra! Det känns fånigt att skriva men jag blir alltid lite nöjd med mig själv när jag väljer grönsaker istället för kyckling, klappar mig på axeln och känner att det är helt rätt. Plötsligt förstår jag verkligen alla vegetarianer mycket mer och beundrar dem för att de aldrig säger något när man lägger för sig bacon och kycklingvingar på brunchtallriken. 2012 hoppas jag att du hittar din grej som får dig att må lite extra bra för att du har gjort något som får dig själv och många andra att må mycket bättre! Såklart hoppas jag att det handlar om kött men det kan vara nåt helt annat också. Din grej  - men som gynnar fler än bara dig själv. Det här individualisttänket har gått alldeles för långt tycker jag om man får vara lite politisk i en träningsblogg. Alla andra då?

Borde jag blogga nån gång om kycklingindustrin och om hur den funkar?


Här har jag bloggat om vad jag tycker om mat. Här har jag bloggat om Hästa Gård, gräsbetande djur och närproducerat. Norrbete är ett annat sånt ställe.Här har jag bloggat om mat som varumärken och om matens pris. Här tipsade jag om nyheten att studier om LCHF-dieten är sponsrade av köttindustrin. Här har jag bloggat om Arla och svensk mjölk .Min egen matresa började på allvar när jag kom hem från Montana i juli. Fler inlägg om mat (och gröna recept finns taggade som "mat" i högerspalten.

5 kommentarer:

Karin sa...

Bra inlägg. Alla kan göra något. Jag fokuserar på källsortering, kompost (snart) och lamm från föräldrar. I sommar fixar vi ett land att odla grönsaker i. Och rest har jag inte gjort sen 2006. Men jag kör massa bil och köper tyvärr både kyckling och kött. Trots att vi faktiskt bor nära en ekologisk köttbutik. Det är bara så väldigt mycket dyrare...

Men ibland känns det som om man bär hela världen på sina axlar. Vi får ju hela tiden höra vad man göra för att förbättra det för djur och natur. Följden av det blir fruktansvärt dåligt samvete när man inte gör alla "rätta" valen.

Jojohanna sa...

Meh, inget tofualternativ på restaurangen? Jag är också vilterian (bra ord) sedan något år tillbaka. Gick från att vara vegetarian faktiskt.

Jag skrev ett koinlägg för ett tag sedan, utifrån "trenden" med lchf och jag läser gärna ett kycklinginlägg.

Att läsa snabbmatslandet av Eric Schlosser eller titta på filmen Food Inc är också ett tips... Blä.

Koinlägget:
http://skynda.blogspot.com/2011/05/lordagsfunderingar.html

En riktigt God Jul till dig!

Erika sa...

Jag ska läsa ordentligt när jag kommer hem från julfriandet! :)

Erik sa...

Hej Erica!

Kul med ditt initiativ och att du vill göra något för det bättre.

Dock tycker jag du bör vara medveten om att produktion av vegetariskt livsmedel också har sina konsekvenser för miljön och att det kanske inte är så enkelt som att det vegetariska alternativet är det bästa.

Tycker du därför bör läsa boken Vegomyten. Då får du en förståelse för hur vegetariskt livsmedel produceras och vilken inverkan det har på vår miljö och de djur som befinner sig i den.

Ha det gott!

Erika sa...

Självklart är det så! Som jag har skrivit i mina andra "köttinlägg" påpekar jag ofta att alla inte kan göra allt men att jag av olika skäl har valt att sluta äta den mesta sortens kött. Jag har läst Matens pris, en bra bok som inte bara handlar om köttindustrin utan även om fiskindustrin, jordbruk och sojaproduktion etc. En bra bok som guida en rätt i att göra smarta matval.