fredag 23 december 2011

Nytt år nya mål

Snart är det 2012 och för första gången har jag lust att plocka bort aktiviteter istället för att lägga till. Byta ut kanske är ett bättre ord. Jag vill ha mer tid att välja själv. Jag läste i senaste numret av ELLE (av alla tidningar!) att det inte längre är inne eller status att ha mycket att göra eller att jobba hårt på ett prestigefyllt jobb. Istället är det en spännande fritid som har blivit status. Eller kanske snarare egen (ospännande?) tid. Det är inne att säga att man avsätter mer tid för sig själv, håller helgerna tomma och inte bokar upp en full kalender. Det kändes väldigt träffande eftersom jag tycker allt fler omkring mig lever just så. Själv har jag alltid gillat att planera och att ha flera saker på gång. Jag är liksom inte den sävliga typen utan det ska vara mycket action. Jag återhämtar mig på bättre sätt än att ligga i en soffa och göra ingenting. Till exempel på en hästrygg i skogen. Eller med en bok på biblioteket.

Något jag ändå vill bli bättre på är att vara här och nu. (#klyscha) Men jag har kommit fram till att det är svårt i en stad där det finns så många störande moment, ljud, människor och så mycket pockar på ens uppmärksamhet. Jag vet inte vem man ska vara för att bara vara här och nu i allt man gör. Kanske är det okej om man bara är det ibland. Bara man kan det nån gång. På hästryggen kan jag det så jag konstaterar, igen, att jag borde vara mer med hästar. I framtiden ska jag bo på landet.

Nåt jag i alla fall vill ha mer av är valfrihet. Göra det som faller mig in.

Jag har funderat på att sluta spela beach. Det beror på massor av olika saker (det mesta har jag inte lust att blogga om) men flera av de här grejerna känns som trista anledningar för att sluta spela. Men man känner ju som man känner. Flera som läser den här bloggen tycker nog att jag är väldigt mycket beach, eller i alla fall att jag var det. Det kanske jag var - träningsmässigt, det är nog min största tagg med inlägg - men det är ändå inget jag verkligen identifierar mig med. Det är något jag gjort i några år och det var väldigt roligt då men om man ska prata om vad som verkligen är jag, då ska jag nog köpa en häst istället. Häst igen alltså.

Cykla är också roligt. Jag blev hooked på min racer förra våren och cyklade Vättern runt i juni. Efter en vår och sommar med drygt 100 mil på cykel tänkte jag att nästa sommar, alltså den som kommer nu, ska jag nog viga åt beachen igen. Jag var för skadad för att kunna spela på riktigt förra året men nu ville jag ge det en chans igen. Det är bara december och jag behöver inte välja nu men för tillfället vill jag hellre cykla igen. Jag gillar att göra saker ensam. Det står klart. (Tänk bikramyoga också). För att kunna cykla sådär mycket igen måste min rygg servas regelbundet av kiropraktor och jag måste styrketräna jättemycket. Det är nog mitt största träningsmål, att skaffa en stark rygg. Det är bra till så mycket, inte bara cykling. Starka knän ska jag ha också.

Hösten 2012 har varit min friskaste höst på länge. Jag har flera tankar om varför men de kommer i ett eget inlägg. För första gången på flera år har jag inte varit sjuk på hela (!!!) hösten. Jag har brukat vara det ungefär en gång i månaden. Jag vill fortsätta att vara såhär frisk.

Så 2012 vill jag alltså:
Fortsätta att ha mer tid att välja och bestämma själv
Ha mer hästar och lantluft i mitt liv
Träna upp en riktigt stark rygg
Fortsätta att underhålla knäna
Skulle vilja ha något yogamål också men det är inte färdigt. Yoga ska ju egentligen vara, inte göra. Så kanske bara fortsätta "vara" yoga då. Ännu mer yoga än i dag.
Fortsätta att vara såhär frisk

Jag har många fler saker på min lista, olika drömresmål, platser jag vill bo på och saker jag vill jobba med (ännu mera ord, språk och text).  Men jag har sållat lite till träningsbloggen. Jag har dessutom fler tankar om vad jag vill kunna och vad jag vill göra men first things first. En stark rygg och en bra hälsa kommer långt före att kunna lyfta mig själv eller cykla en distans på en viss tid.

Här skrev jag om mina mål för hösten 2011. Jag skulle säga att de absolut är genomförda! När jag skrev det inlägget kände jag mig i dålig form. Kan därför passa på att säga att jag just nu känner mig i bättre form än på länge! Jag tror 2012 blir ett bra år och kanske mer händelserikt än 2011. Fram till det här året har mina senaste år varit väldigt, väldigt händelserika på olika fronter. Vid varje årsskifte har jag förundrats över hur mycket som har hänt de senaste 12 månaderna och tänkt att så här mycket kan det inte hända nästa år men det har det ändå gjort. Men 2011 blev plötsligt lugnt. Jag är jättenyfiken på 2012 nu!

2 kommentarer:

Träningsglädje sa...

härliga tankar inför 2012!! själv ska jag bli en upplevelsesamlare!

Erika sa...

Det låter också som en mycket bra plan inför 2012 :)