onsdag 14 december 2011

Bikramyogig

I dag var det varmt på yogan. Jag la mig ner på min matta innan klassen hade börjat och kände hur det hettade i ansiktet. För första gången påminde yogasalen mig om en faktisk bastu. Det var ganska skönt medan jag låg där och jag har slutat jaga upp mig över värme eller att det skulle vara för varmt och vad som ska hända då. Jag vet att jag klarar av det.


Skulle gärna bikramyoga utomhus på en varm strand nån gång!
Saskia höll dagens klass och jag har verkligen börjat gilla henne. Hon är en bra kombination av tuff och ödmjuk. Det känns som att det hela tiden går framåt med yogandet utom i vissa positioner där det absolut inte händer nånting och jag tvivlar på att det någonsin kommer att förändras. Jag har en lustig kombination i min kropp med många rörliga leder, en del är överrörliga till och med, men med många korta muskler. En del är korta utan att jag vet varför och en del är resterna av gamla muskelbristningar och blödningar med ärrbildning. Det tär på en att vara idrottare säg. Tillsammans blir dom här grejerna lite konstiga ihop och adderar man lite skolios på det blir det extra spännande. Men den varma yogan gör otroligt gott och går inte alls att jämföra med den "kalla". Dessutom har svettandet i sig en väldigt välgörande effekt. Man får ut en massa slagg och huden blir som en bonus babymjuk. Vill kan komma ännu närmare bindvävsnivå kan man testa yinyoga i 25 grader på duCalme.

Eftersom det var otroligt varmt i dag blev jag verkligen törstig på riktigt och jag saknade kallt vatten oerhört under den sista och liggande delen. Men jag höll fanan uppe tillräckligt länge och fick klara mig med en ljummen klunk här och där. Efteråt hällde jag dock så fort jag vågade i mig massor av kallt, härligt vatten.

Har ni tänkt på att jag tror faktiskt alla mina inlägg om träning alltid avslutas med vad jag åt efteråt - och ibland även innan. Men mat är ju så gott och så viktigt och så välgörande! I dag har jag ätit havregryn, blåbär, mjölk, ägg, en mix med vetegräs, hampaprotein och spiriulina till frukost, linsgryta med lammkorv och morötter till lunch, en burk keso och ett päron till mellis, och nu ikväll efter yogan först gröt med rivet äpple, mjölk och kanel - sen var jag tvungen att duscha igen - och sen min nya craving halloumiburgare med avokado, spenat, tomat, balsamico etc.

3 kommentarer:

Sofy sa...

Bikram for the win! Man önskar ju att man kunde slå på värmen lite extra hemma och bara köra loss...

Träningsglädje sa...

det går inte att kommentera på din andra blogg så jag skriver här:
jag älskar high key-bilder. allt blir så snyggt då!

:)

Erika sa...

Men vad nu... När jag provar går det att kommentera. Vad är felet när du försöker?

High key är en favvo hos mig med! Klart mer gilla än low key även om det också är coolt ibland :)