torsdag 29 december 2011

Ett sockerfritt januari

Jag och Helen, min kollega, har bestämt oss för ett sockerfitt januari. Det var min idé till att börja med och Helen var genast med på noterna. Kul, för det är mycket enklare och roligare att vara två! En tredje kollega ska också vara med men med tanke på hur nyttigt hon redan äter känns det inte som en jätteförändring för henne. Hon äter till exempel redan mycket raw food. Men hur som helst är vi tre stycken som  tillsammans kan skippa fikat på fredagarna. Och en fjärde kollega har redan slutat fika för gott. That makes us four!

Jag och Helen igår kväll. Vi hade 60-talsdag på jobbet eller snarare Mad Men dag. Det innebar tidsenlig klädsel, en whiskey på kontorstid (ja typ tio i fem och kanske mest symbolisk för min del...), bowling, burgare och milkshakes. Och The Beach Boys. Inte så sockerfritt i alla fall.
Angående nyttigt är givetvis frågan varför jag inte ska äta socker på en månad. Jag kan redan höra reaktionerna just när det är jobbfika. "Men du som är så smaaaaal behöver ju iiiinteeee..." eller "Men du som tränar jäääättemyckeeeet behöver ju iiinteeee..." och så vidare. Men det handlar alltså inte om det. Socker är dålig skit för alla oavsett hur man ser ut eller hur mycket man tränar. Socker är enormt beroendeframkallande Äter man en massa socker orkar man inte äta lika mycket andra nyttigheter heller. Och det är det sista som är grejen för mig. Jag vill inte vara beroende av något som dessutom gör att jag inte orkar äta lika mycket annat som är bra.

Jag har egentligen inga problem med socker (jag är inte överviktig, jag har inga humörsvängningar, jag är inte sockertrött eller nåt annat), men så äter jag normalt sett inte en massa socker heller, förutom i december. Och därför känns det fint att göra tvärt om i januari. Det är lika mycket ett roligt test (för att se hur sugen jag blir eller hur snabbt/långsamt suget försvinner) som en välgörande grej.

Självklart kan man unna sig socker ibland och det gör ju jag om någon - men inte i just januari. Fika är  det jag är allra svagast för och det kommer jag nog alltid att vara. Hela min familj älskar fika. Att inte fika kommer att vara det absolut svåraste. Ibland tänker jag att det hade varit enklare om jag var tjock. Det hade varit så mycket mer konkret då och ingen hade ifrågasatt.

Det blir roligt att prova. Jag har aldrig haft en sockerfri månad, aldrig en vit månad (jag dricker för lite för att det ska vara någon poäng) och jag har aldrig bantat eller ätit utifrån någon diet. Sen har jag ju en extremt okomplicerad kropp också med en väldigt bra ämnesomsättning. Just saying...

Om det skulle trolla bort ett par kilon på ett snyggt ställe är det bara en bonuseffekt men det är inte målet i sig - som många gärna vill tro. I provrummet tidigare i veckan tänkte jag förstås att ett sockerfritt januari (fast kanske ännu hellre två veckor i Thailand) skulle kunna vara till fler fördelar men det var inte det som utlöste det hela. Men det är som att svära i kyrkan att yttra det om man har ett BMI som är 21.


Detta är vår gemensamma sockerfria januarilista
Bullar, kakor, tårtor, bakelser, kex eller övrigt fikabröd
Det finns goda raw food-bollar, pajer och paleomuffins som substitut.

Juice (bara färskpressad utan tillsatser, t ex Brämmhults)

Läsk
Om inte färskpressat duger så blanda juicen med kolsyrat vatten för "läskeffekt". Jag dricker aldrig läsk ändå så det blir enkelt. Läsk är rätt äckligt tycker jag. Kletigt.

Sylt, marmelad, mos, gelé
Rivet äpple med kanel på gröten är faktiskt godare än äppelmos. Tunna skivor ska det va! De andra grejerna äter jag nästan aldrig ändå.

Kesella med smak
Ta naturell och blanda med bär och nötter.

Keso med smak
Ta naturell och blanda med bär och nötter.

Sötad yoghurt
Ta naturell och blanda med bär och nötter. Blir också enkelt. Äter extremt sällan frukt- eller vaniljyoghurt. Nån gång ibland på jobbet.

Kellogs Special K och Crunchy
Bland de bästa/sämsta dolda sockerbovarna. Välj osötad müsli! Heller inget jag äter men det finns som mellis på vårt jobb.

Glass
Det är ändå vinter.

Godis
Är ingen godisråtta. Borde inte vara så svårt.

Choklad - inte fuska med 70% yadi yadi
Kan bli rätt trist... Mörk choklad med apelsin. Mmm...

Öl, vin, sprit
Inte socker men precis lika dåligt. Avstår ganska gärna. Bara rödvinet blir trist. Dock hellre ett glas rött istället för en alkoholfri drink. Socker.

Aspartam, dvs cola light, fun light
Dricker jag heller aldrig.

Chips, micro- och biopopcorn och andra “snacks”
Borde också bli enkelt.

Undvik
Färsk pasta
Vitt ris
Vitt bröd (äter väldigt sällan)
Ketchup (använder aldrig)
Halvfabrikat (alltid en massa socker i den maten)
Mackor istället för riktig mat

Undantag
Socker är okej i samband med långpass, typ längdskidor etc eller vid behov av återhämtning efter träning. Typ chokladmjölk. Men banan är bättre än saft.

Som ni ser är det ganska mycket saker på vår lista som jag ändå inte äter. Min stora, stora uppoffring kommer helt klart att vara fikandet. Pasta, ris och mackor är också gott...

Min sockerfria månad börjar den 3e januari. Över nyår är jag i Grövelsjön och åker skidor och jag tänker inte inleda något sockerfritt just då. Fy så trist det vore. Jag är på semester, det kommer vankas god mat med efterrätt, det är nyår och inte minst ska jag åka massor av skidor och socker är kanske inte så obefogat just precis då.

10 kommentarer:

Karin sa...

Spännande! Lycka till! Efter en månad är du kanske "detoxad" också och vill aldrig ha socker igen :)

Erika sa...

Har väl nån svag förhoppning om det jag med haha men vågar inte hoppas för mycket :)

Anonym sa...

Men det är fritt fram för frukt? Fruktos är väl ändå mer socker än pasta , vitt ris och vitt bröd...

Erika sa...

Ja. Frukt innehåller inte dåligt socker men däremot massor av andra bra saker. Man behöver ju inte vräka i sig. Äpple med mandelsmör på är t ex ett grymt mellis. Jag bantar som sagt inte och ser bara fördelar med att äta frukt och bär.

Erika sa...

Färre tomma kalorier helt enkelt jämfört med t ex vitt bröd. Istället antioxidanter, fibrer etc.

Snorkkis sa...

Smart grej. Och snygga är ni också i ert Mad-Men tema!

Annika sa...

Bra sammanfattat. Dessutom var det kanon att du skulle börja den 3:e för jag var på väg direkt efter jul men så blev det inte så, sen tänkte jag nyår men så sprack nyårsdagen också... men from den 2:a jan så ska jag också försöka motstå sockret :)

Johanna sa...

Wow, vilka härliga lockar du har!!

Och det låter som en grym månad. Det klarar du "lätt", heja! Jag ska hänga på lite lagom... iaf utesluta allt uppenbart socker i godis, snacks, läsk etc :)

Snabbare, starkare, snyggare sa...

Väldigt bra inlägg! Känner särskilt igen mig i det där med att "Men du behöööver väl inte? Du som är så smal!" Ja, men har de kanske tänkt på att det är (bland annat) därför man är smal? ;)

Miss Agda sa...

Jag håller så med dig. Är själv inte heller överviktig och tränar mycket, men det känns inte bra att vara sockerberoende! Jag körde 6 veckor utan socker i höstas och de första 2-3 veckorna var svåra, men sedan gick det bra. Dock kände jag ibland att det var lite trist, för jag älskar så att ta något litet gott (sockersött) till min dagliga latte, är ju en livsnjutare. Eller iallafall unna sig det på helgerna. Så nu i januari kör jag bara helt utan godis (började redan på juldagen), men fikar ibland och då bara hembakt (inte så mkt "skit"). Det känns lagom för mig efter att ha testat 6 v helt sockerfritt.
Lycka till!