torsdag 8 december 2011

Effektivt morgonpass

10 minuters uppvärming för hela kroppen på crosstrainern
Marklyft
Pullups (chins för vanliga människor).
Inte i maskinen utan i räcket bredvid ringarna bakom oss. En höll i fötterna och den andra agerade apa.
Knäböj - grisdjupa!
Jag undrade i dom sista vändningarna om jag alls komma upp igen utan att kasta av mig stången. Bra betyg?
Ett gäng armhävningar
Två varv i plankan
Stretch

En timma efter avslutat pass hade jag studsat upp till mig igen, duschat, fixat en andra frukost, klätt på mig och transporterat mig till jobbet. Jag var (och är fortfarande!) förvånansvärt pigg. Jag var lite orolig när jag bäddade ner mig igår kväll med en väldigt sömnig, post yoga-kropp. Men imorse vaknade jag 05:45 när min sol gick upp pigg som en spigg. Mycket kan man säga om mig men morgonpigg normalt sett är jag inte. Katten såg betydligt tröttare ut när vi möttes upp. Då hade jag redan stått ute i kylan och hängt några minuter med två andra pigga morgontränare och hunnit diskutera hur det skulle vara att bo i Mellanöstern, typ Dubai. "Du kan väl visa mig lite bra kettlebellövningar?" undrade Katten. "Fast vi skulle väl köra marklyft...?" "Har du en plan? Klart du har en plan!" Ja det hade jag förstås och på morgnarna finns det ännu mindre tid för att testa och laborera. Lite snicksnack hann vi ändå med jag och Katten!


Bara 40 kg i marklyft. Och det är inte ryggen som strejkar sen. Det är händerna! Jag pallar helt enkelt inte att hålla i stången fler än 8 repetitioner med 40 kg. 50 kg och 10 repetitioner tippar jag att kroppen i övrigt hade fixat. Det är väl ändå okej när man egentligen aldrig tränat marklyft "på riktigt förr". Rekommenderad vikt för tjejer på i crossfittens metcons är 70 kg.

4 kommentarer:

Ulrika sa...

Har du testat att köra blandat grepp? Alltså hålla i stången med ena handflatan mot dig och den andra från dig. Brukar hjälpa om det är greppet som strejkar. I övrigt rekommenderar jag mer chins/pullups så kommer greppstyrkan automatiskt. :-)

Erika sa...

Jo jag kom på det. Efteråt :)

Snabbare, starkare, snyggare sa...

Haha, precis vad jag också tänkte tipsa om ;)

Erika sa...

Jo, man får ju tipset på crossfitten men jag kom på det lite för sent:) Nästa gång!