lördag 8 oktober 2011

Utflykt till Hästa Gård

Kall höstluft och doft att jord, gräs och djur. I dag gjorde jag och mamma en utflykt till Hästa Gård som ligger vid Järvafältets naturreservat. Där kan kan man köpa kött från gräsbetande djur rikt på omega3, till exempel lamm, ko, gris och kyckling. Man kan även plocka grönsaker eller köpa redan plockade. I butiken säljer man även ägg, dinkel, nakenhavre, sylt och saft. Jag och mamma åkte pliktskyldigt kommunalt ut (blir ju konstigt att åka bil när man ska köpa ekologiskt och närproducerat) och jag kände mig mycket mer som en stadsbo än jag egentligen är till sinnet när jag försiktigt satte ner mina vita Converse i leran. Vi promenerade förbi självplocket och tittade på får och kor innan vi kom fram till grisarna. Fruktansvärt söta och hemskt nyfikna! Jag klappade alla jag kom åt, fotade och filmade deras underbara grymtande. Jag är en djurvän av rang. Behöver jag säga att alla grisarna hade knorr på svansen? Efteråt fikade vi hembakad äppelkaka och köpte lamm. 13 kg släpade jag hem på buss och tunnelbana med mamma (som har skadat knät)  ivrigt påhejandes bredvid och med olika tips på  bärtekniker. Mycket bra. Morgonens träningspass hade kanske inte behövts ändå... I övrigt var utbudet tyvärr lite skralt just idag. Kycklingen var tyvärr slut och så även äggen och en del annat. Men en mysig utflykt var det och nu har vi varsin halva av ett lamm i våra frysar!

Läs om Hästa Gård här.

3 kommentarer:

Karin sa...

fan va bra! Och man kan göra allt med lamm, det blir gott oavsett! Biffar, stekar, spjäll, korv, färs...

Erika sa...

Vad bra! Då kan du tipsa mig! =D Vad gör jag med en lammbog? Och hur tillagar man spjällen eg? Har du ngr recept med lamm? :)

Karin sa...

Jag vet inte riktigt hur själva bogen ser ut, styckningen kan se lite olika ut. Men vi brukar göra en vanlig stek av den. In i ugnen och stek den upp till 75-80 grader. Går att stycka upp kotlettdelar också och steka dem direkt i stekpanna.
Gör små hål att stoppa in vitlöksklyftor i. Och timjan eller rosmarin och nån form av rödvinssky. Annars har jag inga direkta recept, det kan du säkert googla upp större smaksensationer :)

Spjäll är absolut godast att grilla! Antingen hela eller genom att stycka upp dem.

Råa bitar du inte vet vad du ska göra av, kan du mala ner till köttfärs.