onsdag 28 december 2011

Pyramidintervaller

Dags för lite intervaller igen efter mest långpass, skidåkning i mysfart, bikramyoga och tung styrketräning. Det är inte som att jag har legat på latsidan men just intervaller har det inte blivit på länge och dessutom är det grymt effektivt sådär på en lunchrast.

Eftersom jag undviker löpning körde jag på "min" crosstrainer. På Friskis City finns bara två (?) stycken och dom var givetvis upptagna när jag kom. Jag värmde upp på en roddmaskin istället och var inställd på att köra intervallerna på den också när en crosstrainer plötsligt blev ledig. Yay. En crosstrainer liknar ändå i högre utsträckning skidor och stavar och man kan "stå på tå" precis som på längdskidor och vänja fötterna.

Jag körde så kallade pyramidintervaller. 1 min + 2 min + 3 min + 4 min + 4 min + 3 min + 2 min + 1 min. Totalt tog passet drygt 40 minuter med uppvärmning och nedvarvning. Jag gillar pyramider. Jag försöker ösa på ordentligt i de två första intervallerna för att sedan ta det något lugnare. Nånstans i mitten är det kräkjobbigt men precis när man är hur less som helst blir intervallerna kortare och kortare och poff så är man färdig!Vill man köra på en roddmaskin går det lika bra och kan enkelt göras riktigt jobbigt. Här finns lite förslag på roddintervaller.

På vägen tillbaka till jobbet sprang jag snabbare än snabbast in på Red Devil och köpte en mössa för jag frös så mycket om allt mitt långa, blöta hår. Burr! Ganska söt faktiskt. Den får nog följa med till fjällen över nyår.

Till lunchen fick det bli snabbast och enklast möjliga: falafelburgare från Max med morötter och mineralvatten. Pommesfritsen (och vinet) sparar jag till ikväll. Burgaren var faktiskt riktigt god med nån stark sås till. Däremot kändes det väl lite ängsligt med morötter och mineralvatten till. Jag vet någon som kommer behöva mellanmål.

2 kommentarer:

LinaTriathlet sa...

ÅH grymt! Nu fick jag lite tips inför kvällens träning! Eftersom jag också undviker löpning får det bli crosstrainer, pyramidintervaller låter jobbigt och bra! :)

Erika sa...

Kör så det ryker! Man kan variera både tempo o motstånd. Ibland är det svårt att köra lika snabbt på en crosstrainer som på ett löpband men då kan man öka i motstånd istället. Och typ en- och tvåminutrarna kan man köra rätt snabbt utan att bli helt yr :)