tisdag 2 augusti 2011

Norrbete - kött från kossor som äter gräs och går ute

Framöver kommer jag att köpa mitt kött från Norrbete. Jag läste om Norrbete i senaste numret av Filter medan jag var i Skåne och blev, ja överlycklig är nog inte att överdriva.

Norrbete producerar kött av en kvalitet som vi kallar gräskött. Enligt Norrbetes definition är det en köttkvalitet som kommer från djur som får leva ett så naturligt liv som möjligt. Djurens föda utgörs endast av gräs och örter som betas under sommaren. Betet kan utgöras av naturliga betesmarker, skogsbeten, permanent vall på åker eller vallbete efter skörd. Den skörden sparas i form av ensilage och hö till vinterns behov. All föda skall kunna certifieras som ekologisk.  Kraftfoder är endast tillåtet som lockmedel. Det enda tillskott som djuren får är salt och mineraler. Djuren skall fritt välja mellan att vara ute i det fria eller under tak i en ligghall. Det betyder att de kan gå ute året om och gärna kalva undanskymt i skogen på våren.

Kravmärkt och ekologiskt kommer inte ens i närheten - om man ska tro Filter.
Läs mer om Norrbetes djur här.
Produkter från Norrbete här.

Jag fick även tips om kött från Gröna gårdar.

2 kommentarer:

Puma sa...

http://ekotank.blogspot.com/2011/08/jag-beklagar-jag-har-forsokt-lura-er.html

Erika sa...

Tack för länktips!