onsdag 7 december 2011

Human being. Inte human doing.

Efter en lugn vecka i ryggen (morgonsimning i Dubai var inte överdrivet ansträngande) var jag sugen på en genomkörare för hela kroppen; styrka, rörlighet och stretch och gärna lite kondition också. Självklart blev det bikramyoga på duCalme. Jag promenerade dit, eller snarare powerwalkade, på 40 minuter från jobbet med Nature Buddha Sounds i öronen. Det kändes nästan som att gå vid havet i utkanten av djungeln i ett varmt land medan solen är på väg upp. All in liksom och ja, jag saknar vädret i Dubai! Jag glömde nästan bort vilket tempo jag höll.

Saskia instruerade dagens klass. Jag har bara yogat för henne en gång tidigare och upplevelsen i dag var ännu bättre. Hon hade ett lugnt och ödmjukt sätt samtidigt som hon körde hårt med oss. Vi fick hålla alla positioner liiite längre i dag och den där liiiilla stunden gör stor skillnad. Däremot var värmen absolut inte ett problem. Man svettas ju något kopiöst (lika fascinerande varje gång) men det känns allt mera välgörande och skönt. Jag uppmuntrar alla att våga testa bikramyoga! Och att inte ge upp efter en gång. Saskia var generös med fläktarna också och med lite fantasi var jag på stranden i Dubai igen. Förstås delade hon ut några klokskaper också. Hon påminde oss om att det heter human being men att allt fler människor snarare är en human doing i dag. Väldigt sant, tyvärr. När man yogar är man. Jag lyckades väldigt bra med att bara fokusera på mig själv och att inte ha tankarna någon annan stans. Bikramyogan kräver så mycket av dig att jag inte ser hur något annat skulle vara möjligt egentligen.  Och trots uppehåll kände jag mig ovanligt rörlig!

Känslan efteråt? Genomkörd och mör. Och hungrig. Jag promenerade 20 minuter hem efteråt. En långsam promenad och långt ifrån någon powerwalk.

Inga kommentarer: