måndag 19 december 2011

Tankar om bikramyoga

* Varje gång du bikramyogar lär du känna dig själv lite bättre. Varje gång är det någon ny del av dig som du får extra bra kontakt med, eller som kanske krånglar eller som du helt enkelt bara lär dig mer om; vad den delen av dig gillar eller behöver eller hur den reagerar.

* Varje gång är det nån av positionerna som går lite bättre. Plötsligt kommer du åt en ny muskel eller snarare en ny känsla. Det känns alltid lika bra. I dag var det nummer 15 situp där vaderna plötsligt blev engagerade också.

* Ofta är det någon position som går lite sämre också. Men det är sällan samma position som går sämre två tillfällen i rad.

* Bikramyoga-upplevelsen blir bättre varje gång du yogar. Jag har kommit på mig själv av att börja njuta. Under klassen. Inte bara efteråt.

* Benen är som i så många andra sammanhang min styrka. I yoga ska man inte jämföra med någon annan men det är svårt att undgå att jag kan stå djupare och längre än många andra i uktanasa, tden tredje positionen, trots att jag generellt är dålig på yoga (gillar inte ordet dålig i yogasammanhang egentligen - orutinerad är bättre). Det hörs hur folk flåsar runt omkring mig och jag älskar mina ben. Nu ska jag få bak rumpan ännu mer, stå ännu djupare och bli ännu rakare i ryggen.

* duCalme har många bra instruktörer. Först var Kim min favorit. Sen yogade jag inte för henne på länge och nu har Saskia seglat upp på topplistan. Ikväll yogade jag för Therese. Hon var också bra. Så nu har jag tre favoriter att välja bland.

* Man måste tvätta kläderna och handduken som varit på med yogan direkt. Grejerna kan inte torka först. Vissa har tyvärr inte insett detta. Mattan rekommenderar jag att duscha av men också tvätta i maskin regelbundet.

* Lura dig inte tro att kokosvatten a 40 kronor är vad man måste dricka efter en bikramklass. Det mesta av nyttigheterna har ändå försvunnit vid packeteringen. Ta en ekologisk banan istället. Innehåller också magnesium. Och drick mycket vatten förstås.

* Jag måste köpa en större vattenflaska.

* Jag måste köpa ett hårband.

Bikramyoga är inte enbart till för den som är rörlig och vig. Jag skulle säga att den är särskilt för dig som inte är det. Testa!

1 kommentar:

Snabbare, starkare, snyggare sa...

Haha, ja du verkar ha lyckats komma undan att använda något verb;) Men bra skrivet om yogan! Det kommer att bli "mycket" Bikram för mig närmsta veckorna, jag och sambon har groupons på två ggr som vi måste använda upp innan nyår...