fredag 9 december 2011

Dåligt Fitness Magazine. Eller: Overhead squat

Det blir ett till missbelåtet inlägg. Sen är jag klar. Jag kikade i senaste numret av Fitness Magazine igår kväll. Hade läst det mesta redan men spanade in hemmaträningsprogrammet för första gången inför jul. Bland annat är det med en övning som de kallar för knäböj med pinne, alltså overhead squats. Utan att behöva kolla särskilt noga upptäcker jag att tjejen på bilden har ganska dålig teknik. Nåt jag inte tycker är tydligt är om hon verkligen har vikten i hälarna. Kan hon vifta på tårna? Ser inte ut så. Det är väldigt nära att knäna glider fram över tårna som hon står. Jag ser inte om hon verkligen trycker ut knäna heller eftersom bilden är tagen från sidan. Men knäna ska gå i linje med fötterna och inte riskera att kunna falla in. Där är man aldrig stark. Dessutom håller hon inte ryggen rak.  I en knäböj trycker du bak höften samtidigt som du böjer knäna och sätter dig ner medan du håller överkroppen så rak som möjligt.  Armarna och pinnen/stången ska vara rakt ovanför dig eller nästan bakom dig i en overhead squat. Det ironiska är att det i en liten ruta står att rätt teknik är a och o innan man börjar lassa på vikter eftersom man garanterat blir skadad annars. Well. Detta är i och för sig bara med en pinne men varför börja med dålig teknik för att sen behöva lära om när man ska ta tyngre?


Vad hade hänt om den här pinnen hade vägt mer...
Här är en video som noga går igenom hur en overhead squat faktiskt ska se ut. Det är en del snack i början - om du vill gå direkt till tekniken kan du spola fram till ca 1 minut. Men missa inte början, innan man faktiskt börjat böja på benen. Är du inte helt säker på hur man egentligen knäböjer, det är inte en så enkel övning som man kan tro, tycker jag verkligen att du ska kolla!



CrossFit One World Movement Library - The Overhead Squat from crossfitoneworld on Vimeo.

Jag mailade till Fitness Magazine och fick följande svar:
Som du säger är det svårt att se om vikten verkligen ligger i hälarna och jag kan inte svara på om det verkligen är så, däremot är hälarna kvar i golvet. Det vet jag i alla fall :-)
När det gäller knän som åker över hälarna hör vi just nu flera olika åsikter från olika personliga tränare. Vissa tycker att det är helt ok att knäna åker över tårna, om man har tillräcklig rörlighet för det. Men som sagt, det finns i princip lika många olika åsikter om det som det finns personliga tränare. :-) Vissa tycker det är viktigt, andra inte. 
Maria, som modellen heter, kunde ha pinnen längre bak, men då såg det konstigt ut i ryggen, det såg bättre ut om hon fick ha den längre fram. 

Jag kan helt enkelt inte svara bättre än att vi tyckte att det var fullt tillräckligt bra för att ha med i tidningen eftersom hälarna var nere i golvet och hon inte hade krokig rygg. Men vi är glada för att det finns falkögon där ute bland våra läsare som gör oss uppmärksamma på sådant här och som får oss att spetsa till oss lite extra.

7 kommentarer:

Ulrika sa...

Du har så rätt! Den där pinnen som är framför kroppen skulle man aldrig orka hålla uppe om det var en tyngre vikt. Sen kanske det finns en vits att träna rörlighet med pinnen på det där sättet bara för att överhuvudtaget kunna gå ner djupt i knäböjen.

Erika sa...

Känns ändå som att det är bättre att ha helt rätt teknik och i sådana fall inte göra rörelsen längre än man kan t ex pga dålig rörlighet i rygg eller vrister. Rörligheten i ryggen kan man ju träna på andra sätt. Men det antar jag att du också är inne på egentligen :)

Karin sa...

Ja det kan till och med mitt otränade (haha) öga se, att det ser helt galet ut. Skriv och klaga!

fitnesscoachen sa...

Jag håller med dig, det funkar kanske på bild, alltså ser bättre ut rent koreografiskt, men det ska ju se ut så som man faktiskt ska göra, hur fasen ska man annars kunna ta med programmet till gymet och köra? Och det skulle räcka att det var en vanlig 10 kgs stång för att hon skulle falla framåt.

Annika sa...

Det är en övning som jag gärna skulle vilja lära mig men någonstans tar det stopp och armarna faller framåt när jag sätter mig ner. Bra med en video som verkligen visar hur det ska gå till. Jag ska öva och kommer förmodligen se ut som tjejen på bilden innan jag lärt mig... :)

Erika sa...

Jag tycker nästan armarna och axlarna är svårast! Hur man ska vrida in och bak dem liksom. De snackar de bl a om i videon :)

LinaTriathlet sa...

Bra inlägg!

Har precis gått igenom just den övningen i skolan, vad man ska ha för teknik och tänka på. Tekniken på bilden ser inge bra ut utifrån det vi har fått lära oss!

Håller med dig om att armarna och axlarna är svårast! Men det är en grymt bra övning!