måndag 21 februari 2011

Fy mig!

I helgen kollade jag och en hög med tjejer på Melodifestivalen hos Katten. Katten hade bakat pizza på dinkelbotten och gjort delikat efterrätt och så drack vi en massa bubbel med jordgubbar i. Som det ska vara med andra ord.

Bild från nyheter24

Melodifestivalen i alla fall. Marie Serneholt hann knappt dyka upp i bild innan hon blev utbuad av oss allihopa. Över hur hon såg ut. De första kommentarerna gällde hennes armar. Hon var för vältränad, hon såg ut som en karl till och med. Och klänningen då! Den var också fruktansvärd. Den dolde tydligen alla kvinnliga former och var helt fel. Och håret. Det passade inte till de där muskulösa armarna och hon såg för stel ut. Sen drog Marie efter andan och sa välkomna. Ungefär. Vissa av kommentarerna var mina, vissa var någon av de andras. Ingen var bättre än någon annan i den där soffan.

Bredvid henne stod den där lilla mannen, jag vad heter han egentligen? Om honom sades inte ett ord.

Sådär fortsatte kvällen. Tjejerna blev dissekerade ner i minsta detalj och Shirley hade för tjocka ben för sådana där glansiga tights. Med tillägget att hon inte var tjock men att hon borde ha något mer smickrande på sig. Om killarnas sa inte ett ord. Jo han plutten på slutet var förstås jättesöt. Men grabbarna i Playtones som också gick vidare då. Hur snygga var dom? Var inte dom egentligen skitfula och hade skitfula kläder? Men de fick omdömet "roliga" av soffan på Kungsholmen. Visst, det är enklare att kommentera en tjej för hon har alltid en mer utstuderad frisyr, mer smink, andra kläder, ja helt enkelt mer styling men just det bevisar ju bara det jag kommer till nu.

Så ska det inte vara. Och så här måndagen veckan efter skäms jag. Jag är så lurad. Jag har gått på hela samhällsbluffen. Att tjejer bara är värda något om dom är snygga. Att vara snygg bara är att se ut på ett visst sätt. Att det är allt som räknas, i alla fall till att börja med. Snacka om att smidigt förminska och oskadliggöra. Jag har gått på bluffen om att tjejer ska vara så satans sexiga att se på men gud nåde den tjej som själv vill ligga lite. Då är hon ju slampig. Och det värsta av allt, det är tjejer som hackar på andra tjejer. Tjejer som inte ställer upp för varandra. Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte som inte hjälper varandra. Sån är inte jag. Sån vill inte jag vara. Så vad fan var det där om? Jag vill ju till och med själv vara vältränad. Vi var bergis avundsjuka hela högen!

Fy skäms på mig och fy skäms på allihopa. Jag har ju redan gått igenom det här en gång tidigare!

Starka ben check. Tjejer ska ha starka ben. OK?

5 kommentarer:

Josefine sa...

Det är väl bra att du är medveten om det och skäms lite :-) Många reflekterar nog inte alls.

Jag har bara sett första delfinalen, men jag tyckte att Maries kropp var grym! Jag skulle gärna byta....

frida sa...

Så jävla rätt och fy på dig! Modigt att våga erkänna och tack för ett viktigt inlägg! Jag själv tänkte hela mello att jag inte ska falla in i kommentera utseende träsket och lyckades hålla mig till ca 2 kommentarer varav en var -oj vad deffad marie är!
Den kan tolkas positivt och negativt men är bara okej om jag även kommenterar mannen brevid eller talar mer om deras jobb än utseende. Ja vi är på samma spår! Förbättring nästa vecka!

(Jag vill så gärna länka från min FB till det här inlägget men tror inte att du har din blogg på det sätter så biter mig i läppen ;)! )

Erika sa...

Japp! Jag erkänner och hoppas att fler ska våga rannsaka sig själva :)

Nej har inte outat min blogg jättemycket men det är OK att länka om du vill:)

Katten sa...

Haha, riktigt så illa var det ju inte - vi sa ju oxå att marie var skitsnygg o hade grym kropp o att shirley visst skulle få ha vad hon ville. Däremot var det som du säger inte så mkt fokus på grabbarna mer än att de var trista och med töntig humor. Och det är ju iofs inte heller nåt jag skulle vilja höra.
Generellt dock vill jag säga att tjejer är varandras värsta fiender på många sätt.Det vill jag inte heller vara. Samtidigt är tjejer de bästa vänner man kan ha när det blåser. och i vårt tjejgäng är vi rätt bra på att berömma varann och peppa och gratta när det går bra.och torka tårar när det är mindre bra. Det är grymt skönt!

Erika sa...

Ja jag håller med om allt, särskilt det sista! Men det hoppas jag att den här bloggen inte lämnar några tvivel om :) Fast jag tror inte tjejkompisar alltid går att jämföra med hur vi är mot varandra yrkeslivet t ex, för att nämna ett exempel.

Hur som fick jag mig en tankeställare och ville få andra att fundera också. Kanske var det inte så illa förra helgen men en debatt kräver oftast ett tillspetsat inlägg om du förstår hur jag menar.

Gänget i soffan är jag övertygad om är grymma på att peppa sina nära och kära!