torsdag 24 februari 2011

Recept på en bra torsdag

Ta först en bra kompis, välj sen ut ett bra gym och lite träning som ni gillar, avsluta med en milkshake från Squeezed Up. Blanda och njut och du har en grym torsdag med massor av vardagslyx!

Darriga armar och med näppe ett inte allt
för suddigt foto!
Jag och Ulrika klev in på Friskis City med planen att köra ett crossfitpass inspirerade av onsdagens pass på CrossFitNordic. 10 pullups, 8 stångrodd, 6 evil weheel och 20 jämfota sidhopp över stången.  Gör fem varv av ovan på tid med 30 sek vila mellan varje. Ganska svettigt. Väl framme var dock gymmet ganska fullbelagt med nyårslöften och vi fick modifiera vårt program lite och körde tabataintervaller istället efter uppvärmning på löpbandet.  (Tabataintervaller är korta maximalintensiva 20 sekundersintevaller som följs av 10 sekunders vila. Intevallerna upprepas 8 gånger och ger en total träningstid på 4 minuter). Redan på löpbandet njöt jag av att vara tillbaka i matchen. Skönt med puls! Träningspuls istället för feberpuls.

Dagens pass - Alltså 20 sekunder per övning och sen 10 sek vila. Upprepa åtta gånger per övning.
Pullups (på crossfitspråk - chins säger alla andra). Började snyggt. Kände mig stark. Kan snart lyfta mig själv! Varenda muskelfäste värkte mot slutet och det hände inte mycket.
Evil wheel. Konstig övning. Fick inte alls någon muskelkontakt.
Stångrodd. Kändes grymt i dag. Tog verkligen precis som det skulle. Kändes kul!
Knees to elbows. Var mer trött i armar och ben än i magen. Blev lite konstigt.

Eftersom magen inte riktigt fått jobba sådär som vi velat körde vi lite bålstabilitet i TRX-banden. Tjejen som hade workshopen i kettlebells vi var på i slutet av januari var där och gav oss några riktigt bra tips på tuffa plankövningar. Nu kändes det minsann. Härligt!

På vägen hem darrade armarna och jag kände mig plötsligt grymt trött. Det där passet tog! Hann precis in på Squeezed Up innan de stängde och köpte en Madagaskar Milkshake. Madagaskarvanilj, frozenyoghurt, banan och mjölk. Boostade den med rågflingor och wheyprotein. Så. Jäkla. Gott. Killen i kassan gav mig dessutom en stor storlek istället för medium och bjöd på boosten också. Shysst. Ibland älskar jag extra mycket att bo i stan!

1 kommentar:

Karin - FitnessochHälsa sa...

Var just inne på Squeezed Ups site; de verkar ju ha hur goda smoothies, juicer och milk shakes som helst!

Ska definitivt testa nästa gång jag är i närheten!