torsdag 17 februari 2011

Hemgjord ostkaka

Ikväll har jag piggnat till lite men jag skickade ändå pappa till ICA för att handla åt mig. Det som fanns i kassarna när han kom hit var bland annat ingredienser till hemgjord ostkaka! Fick tipset här men har modifierat receptet lite.

Ostkaka in the making
Du behöver
500 gram keso
2,5 dl mjölk eller grädde (jag använde mellanmjölk)
0,5 dl mandelmjöl (man kan såklart ta vanligt vetemjöl också men mandelmjöl innehåller bra fetter, mycket protein och lite dåliga kollisar)
0,25 dl socker
2 ägg

Precis som Ella hade jag i en hel del kardemumma också. Vaniljsockret ska dock ha gjort sitt förra hösten enligt botten på förpackningen så jag skippade det.

Blanda allt i en bunke, ha i mjölken/grädden sist och häll ut det i en ugnsfast form, inte för tjockt lager. 225 grader i ugnen, ca 45 minuter. Om ostkakan får för mycket färg på slutet, sätt på ugnsfolie.

Jag tyckte det verkade väldigt såsigt när jag stoppade in ostkakan i ugnen men den tog sig. Smarrigt som bara den och räknar man bort sockret är den riktigt nyttig. Servera med hallon och en klick vispad grädde!