torsdag 30 september 2010

Back on track?

I skybaren på GoothiaTowers i Göteborg
Långt från löpdojjor och underställ.
Den senaste veckan har bjudit på långa arbetsdagar och resor med jobbet, få nätter hemma i min egen säng och egentligen väldigt roliga och händelserika dagar - men alla rutiner sticker snabbt åt olika håll. Det blir direkt mycket svårare med bra rutiner när det gäller mat och träning och det ställs helt andra krav på planering. Jag skulle säga att jag har lyckats medium bra. Eftersom jag knappt har varit hemma den senaste tiden har mitt eget kylskåp ekat tomt och jag har kryssat fram mellan croissanter, godisskålar och pommesfrites.

 Jag kom hem från min träningshelg med Scandscape i söndagskväll med trötta muskler men som ändå var pigga. En lite konstig känsla faktiskt. I måndags morse var jag en vända på Idrottsskadekliniken och senare samma eftermiddag hoppade jag på tåget till Göteborg - redo för intensivt jobb och två vilodagar från träningen. Jag tänkte unna mig själv kanelbullar under tiden men det finns ju gränser. Med mig på tåget ville jag ha ett gott och  bra mellanmål men utbudet på Centralen och Pressbyrån är ju inte direkt strålande.Det blev en ostmacka på så kallat "grovt bröd", en vaniljyoghurt toppad med musli, en banan och en juice. Med andra ord en sockerkick deluxe. Resten av veckan har det blivit allt från bönsallad med ankbröst till club sandwich med pommsefrites - när jag glömde be dem byta ut pommesen mot sallad. Pommesfrites är ju dock gott så jag åt hälften. Det måste ha varit första gången i mitt liv jag lämnat en halv portion pommesfrites. Jag blev förvånad över mig själv faktiskt!

6 veckors utmaning!
Nu har jag dock tröttnat på vilodagarna (två stycken känns som 22!) och skulle helst av allt svettas riktigt mycket och bli ordentligt trött i alla muskler. I eftermiddag flyger jag dock 100 mil norrut och kommer de närmaste dagarna serveras mat och fika i en strid ström. Jag ska hälsa på mormor. Jag hade tänkt ta med mig löpdojjorna och varva fikandet med löpning och bra böcker. Men - jag har löpförbud och benhinnor som säger definitivt stopp. Någon racer äger inte mormor 92 år och det finns ingen simhall, i sådana fall måste jag åka buss till grannstaden.   

Det krävs med andra ord en del uppfinningsrikedom för att skapa mjölksyra.
Jag vet att mormor har gåstavar (hur moderna vet jag inte) och det finns hur mycket vacker natur som helst att promenera i. Jag har min PoWorkout-app i min iPhone och har dessutom laddat ner 100 pushups in 6 weeks-appen. Armhävningar var min stora fail under helgen med Scandscape och nu väntar 100% styrkeökning.
 

100 armhävningar om sex veckor? 


Ikväll gör jag mitt första test i norra Norrland och kollar hur många armhävningar på tå jag klarar, häng med! Ikväll börjar en ny utmaning.

5 kommentarer:

Ulrika sa...

Kul att du ska testa 100 push ups utmaningen! Jag kom av mig efter säg 3 veckor när all annan träning kom i vägen - men det var kul att hålla på så kommer säkert ta upp det igen när det passar bättre in i träningsschemat.

Erika sa...

Även om jag bara håller igång tre veckor borde det resultera i ett avsevärt bättre resultat än nu haha :) Kommer säkert stöta på hinder på vägen jag med!

kurry sa...

Klättra i bergen!

Katten sa...

Klart jag hänger med - nu har jag också laddat ned den - haha, vi kan ju umgås på kladdkaka och push ups? :P
Btw - det är helt ok att äta pommsefrites (mitt nya favvoord!)och dricka drinkar ibland, speciellt när man tränat 10 dar i rad :)

Erika sa...

Du är nummer tre i ordningen att påpeka detta underbara ord och jag kan inte ändra från mobilen. Haha.

Kladdkaka och pushups på sö kväll kanske? Även om du ju ligger långt före på området...!