tisdag 21 september 2010

Fystest - check!

Kroppen är glad, väldigt trött, avslappnad och slukar energi just nu. I morse ringde klockan 06:00 och efter skönt snoozande under duntäcket en stund hoppade jag i löpartightsen och fixade till The Smoothie. Klockan 07 var jag på väg ner till Idrottsskadecentrum och ett fystest tillsammans med Soheil. (Jag vet inte vem som var tröttast av oss när jag dök upp...)

Jag började med att springa på löpbandet i något som kändes som väldigt länge när klockan är 07 på morgonen och regnet strilar utanför. Gissar att det ändå bara var 10 minuter, dock i uppförsbacke och min smoothie hade hamnat väldigt högt upp den sista minuten. Bläh. Men när det står en kille som tävlat i athletic fitness bredvid och softar gäller det ju att hålla färgen. Sen körde vi igång med själva fystestet. Vi (jag!) körde frivändningar med en push press på slutet, marklyft, enbensböj på bosuboll och enbensböj där jag hade händerna i två linor (inte kablar) med handtag och också gjorde enbensböj där jag satte motsatt knä ni marken. En hel del asymmetrisk träning med andra ord.

För er som inte har hängt med från början kan jag inflika att det handlar om mina knän och framför allt mitt vänstra knä. I de asymmetriska övningar blev det väldigt tydligt hur mycket mer obalans jag har i vänster knä och hur mycket starkare jag är i höger ben. Funkar dåligt för en beachspelare, skidåkare osv.

Efter ett riktigt tufft morgonpass med svetten drypandes släpade jag mig hem för en varm dusch och en till frukost. Det blev ägg, hembakt bröd med morot och keso i och blodapelsinjuice. För säkerhets skull slängde jag ner en ostkaka i handväskan också ifall att jag behöver stödfodra innan lunch.

Missade totalt detaljen att dokumentera i morse. Här hänger morgonens outfit i något halvhjärtat försök på tork och väntar på att få tvättas ikväll.

Det klassiska scenariot spelades i alla fall som vanligt upp i morse. Jag är expert på att aldrig i förväg inse vad jag har gett mig in på, om det handlar om fystest, Kebnekaise-bestigningar* eller uttagningar till Fjällräven Polar Race. Det är ofta något sjukt mycket jobbigare än jag föreställt mig. Efter olika turer hos olika (mesiga) sjukgymnaster visste jag inte vad jag väntade mig av morgonens fystest men jag tänkte att jag drar väl på mig nån slags träningsoutfit i alla fall. Jo jag tackar. Jag vet inte hur jag tänkte när jag planerade att tisdag skulle bli veckans vilodag? Imorn kör vi NMT kl 18. Undrar om det är en bra efterrätt?

För alla er som vill rehaba er eller på andra sätt behöver hjälp med skador, träning osv kan jag verkligen rekommendera Idrottskadecentrum.

På måndag nästa vecka kör vi ett genrep av programmet som jag kommer köra i 12 veckor. Då kommer en utförligare beskrivning och vartefter såklart uppdateringar i bloggen!

* Kebnekaise hade jag föreställt mig skulle vara som en lång vandring längs med en stig typ. Fråga inte hur jag tänkte. Att det istället skulle innebära glaciär och bergsbestigning och kravlande över stenblock ingick inte i min begreppsvärld. Men upp kom vi.

2 kommentarer:

Ulrika sa...

Kul! Vad blev lösningen för knäet då? Jag var död på tennisen i morse (kondisen som bortblåst efter sjukan) - undrar hur NMT och dålig kondis funkar ihop.

Erika sa...

Känns bra att vi kommer vara flera döingar på NMT imorn!

Lösningen är just de olika övningarna jag körde i morse för att stärka musklerna runt knät och för att öka balansen i knät. Stabilisering helt enkelt. Ska köra programmet i 12 veckor och sen utvärdera.