fredag 17 september 2010

Vad äter vi?

Vad äter alla träningsbloggare? Nyttig mat? Mycket mat? Kosttillskott?  Jag funderar på hur folk definierar ordet nyttig. (Jag får ofta höra att jag är "så nyttig" vilket jag både håller med om och inte håller med om). Eftersom jag tränar mycket och oavsett har en kropp som slukar energi försöker jag äta bra mat som innehåller rätt sorts energi och bra näring. Och det är ju nyttigt. Jag äter på regelbundna tider och har nog ett ovanlig okomplicerat förhållande till mat. Det är också väldigt nyttigt. Jag älskar fika. Jag tycker också väldigt mycket om glass. Fika och glass är onyttigt. Man klarar man sig bra utan.  Men min filosofi är att om man har fått i sig allt man behöver gör det inget om man toppar med lite glass. Samtidigt funderar jag ibland på hur fit man skulle kunna vara om man verkligen minimerade kolhydraterna och fikat. Kul liv... Särskilt mycket alkohol blir det dock aldrig även om jag inte hoppar över en bra fest och jag prioriterar att sova allt mer.


 Crepes i franska Alperna efter en dag i backen.

I dag tankar jag med

Frukost: Smoothie gjord på hallon, en banan, 1 dl råg- och havreflingor, solrosfrön, linfrön, ett ägg, en dl lättmjölk, en dl yoghurt. Jag väljer lätt- eller mellanmjölk beroende på vilken som har bäst datum. Toppar med Mitt Val sport och Omega3-kapslar. Jag äter inte fisk och är pinsamt dålig på grönsaker.

Frukost nummer två: En dubbelmacka, rågbröd med bregott och (typ 17% ?) ost. Rött kanelte.

Lunch: En GI-hamburgare på Max, falafellbollar, morötter och mineralvatten.

Mellis: Fail - jag har glömt att ta med mig dom planerade coltingpannkakorna till jobbet. På jobbet bjuds filmjölk med en banan och ett äpple. Ynkligt.

Middag:
Gissar att det blir thai take away på väg hem från Karlbergsparken. Eller varför inte favoriten hemlagade BLT sandwichar på rostat bröd med kyckling, bacon, tomat, sallad, avokado och lättmajonäs.

Efterrrät: Fruktsallad med vispad grädde. Eller kladdkaka.

Kanske borde man skriva upp sina olika dagars menyer och ta med till Scandscape-helgen för lite proffstips?

Vilket är ert bränsle?

Träning på det här blir hinderbanan i Karlbergsparken. Kan bli intressant med tanke på att träningsvärken fortfarande är väldigt aktuell om än inte lika grym som igår. Sist jag körde hinderbanan hade jag träningsvärk i nästan en vecka. På onsdag nästa vecka kör vi NMT på Östermalms IP. Det blir med andra ord mycket mat i dagarna och mycket aktiv vila där emellan. Jag menar, träningsvärken kommer ju vara konstant i mer än en vecka framöver!

7 kommentarer:

kurry sa...

Men varför lätt eller mellanmjölk? Är det inte bättre med standardmjölk när man tränar mycket? Fetare och mer proteiner och allt det där...?

Erika sa...

Det är för äckligt :)

kurry sa...

Haha, jaha, jag trodde det fanns en annan anledning :)
Själv tycker jag all annan mjölk förutom röd smakar blask :)

Erika sa...

Alltså grädde är gott, vispad. Det blir för tjockt och som kvalmigt med röd, som att dricka grädde :) Men det är ju gott att göra varm choklad på osv!

Ulrika sa...

Vi är nog väldigt lika här. Möjligtvis med undantag från att jag älskar fisk coh grönsaker. ;-) Jag äter ofta och regelbundet. Till frukost äter jag mycket (havregrynsgröt med frukt och mjölk, en ordentlig macka, juice och te), mellanmål på fm blir oftast en frukt, lunch äter jag "riktig" lagad mat, för det mesta i egen matlåda, som idag fiskgryta med ris och grönsaker. Mellanmålet på eftermiddagen blir ofta lite större (yoghurt med frukt och müsli eller en ordentlig macka typ) sen är det lite olika - antingen två mindre mål till eller ett större, beroende på hur kvällen ser ut med träning och annat.

Sen blir det inte sällan nåt "onyttigt" också. Kanske en bulle på eftermiddagen, lite choklad eller efterrätt på kvällen eller så. Men det känns inte särskilt onyttigt eftersom jag ätit bra resten av dagen.

Erika sa...

Gröt är verkligen smaskigt och en superfrukost eller mellanmål! Önskar jag hade haft det på jobbet i dag. Men jag försöker byta ut gröt och musli mot lite mer proteinrika saker, tänker mig att det mättar bättre. Musli säger som swosch på nåt sätt. Men det är supergott med filmjölk, hemgjord musli, russin och bär:)

Marliina sa...

Frukost: Naturell yogurt med musli och banan. Rostade ullkornsmackor med smor och ost eller nagon god italiensk skinka.

Frukost nummer två: Nybakad croissant nar jag kommer till jobbet.

Lunch: Vanligtvis hemladad pastaratt medtagen till jobbet. Ofta fullkornspasta men inte alltid.

Mellis: Glass vanligtvis.

Middag: Vad som bjuds pa de diverse buffe-aperiviorna jag ofta ar ute pa. Sallan jag ater nyttig middag hemma dessvarre.

Efterrrät: Alkoholfri fruktcocktail.

I Italien kallas jag nyttig men i jamforelse med dig ar jag det veeeerkligen inte. Du ar nyttig, oavsett ditt kanelbulleberoende ;)