onsdag 9 juni 2010

Triathlonträning - simning

Simning är faktiskt en grym träningsform! Man tränar hela kroppen, stora muskelgrupper och jag vågar kalla simning funktionell träning samtidigt som det är meditativt! Dessutom passar det grymt bra om man har ont någon stans, simning är skonsamt samtidigt som man får jobba! Många säger att simning är tråkigt men jag tycker det är ett ganska skönt komplement till annan träning.

I dag simmade jag 1000 meter i bassäng. Det var riktigt skönt. De första längderna är alltid jobbigast tycker jag och jag blir fort trött i armarna, men sen kommer man i andningen och ett flyt och det känns som att jag kan tuffa på hur länge som helst. Det är rogivande samtidigt som man känner att det suger i armarna och jag tänker inte på så mycket annat än att räkna längder. I en 25 metersbassäng går det fort och det är väldigt tacksamt! Hundratalsmeter tickar in snabbt. Efter 1000 meter började det faktiskt bli jobbigt och när jag väl stannade och hävde mig upp på kanten var jag först helt färdig. Wow! Jag var mycket tröttare än jag trodde och var nästan yr när jag kom upp.

Sista helgen i augusti ska jag köra mitt livs första triathlonlopp (det är alltså ingen kompletterande träning jag håller på med) och jag testar just nu formen. När jag har den klar för mig planerar jag träningen utifrån det och sätter upp ett mål - även om jag tycker ett tidsmål är svårt att första gången man tävlar i triathlon. Tävlingen består av 750 m simning i öppet vatten, 2 mil cykel och 5 km löpning i följd. Det går av stapeln den 29 augusti mitt i Stockholm.

I bassäng simmar jag 1000 meter på ganska exakt 30 min. Tävlingssträckan är kortare men det kommer vara tuffare än i bassäng så jag kommer försöka simma 1500 m i bassäng. Jag bröstsimmar och har inte någon överdrivet slipad teknik. Tror att jag kan förbättra min tid ganska mycket men då behöver jag någon att träna med och i sommar kommer jag inte prioritera en simcoach riktigt. En crawlkurs skulle sitta fint men jag undrar om jag kan bli så bra att det är ett simsätt värt att använda den 29onde augusti.

Jag cyklar 2 mil på knappt en timma. Cyklingen är helt klart min starkaste sida. Här räknar jag med att vinna tid och kunna trampa på mycket på ren vilja. Jag har en hybridcykel med lite grövre däck och ingen racer som väl vore det bästa egentligen. En Scott Sportster. Jag tror att jag kan cykla lite snabbare i själva loppet om inte simningen tagit knäcken på mig. Är rädd bara för att hamna bakom en massa sniglar eftersom jag inte direkt kommer ligga i täten efter simningen...

Jag springer 5 km på X antal minuter. Allt hänger på knät. För några år sedan sprang jag ett lopp på 5 km på 26 minuter. I dag får jag nog räkna med mellan 35 och 40 minuter tyvärr. Vågar inte träna så mycket löpning i sommar heller utan det kommer mest handla om att ta sig runt. Jag prioriterar att ha ett helt knä till beachen. Loppet går på asfalt så det är tur att det går i slutet av sommaren...

Snart kommer även en cykelrapport och eventuellt en löprapport men inte minst en cross training rapport där jag kommer träna två eller tre av grenarna efter varandra!

Frågorna är många. Jag vet hur det kändes efter simningen i dag, hur ska man kunna rusa upp ur vattnet och cykla 2 mil direkt om man är alldeles vimmelkantig? Kommer jag komma upp ur vattnet sist av alla? Är jag den enda som bröstsimmar? Tänk om jag inte hittar min cykel i växlingsområdet? Tänk om jag inte fattat hur jobbigt det är? Undrar hur det kommer kännas under löpningen? Hinner man ens hinna trycka i sig dryck, socker eller mat under loppet?

Tur att jag ska på en triathlonkväll på Runners Store nästa vecka och även delta på Triathlondagen ute vid Sjöhistoriska museet nästa helg! Det här ska bli grymt skoj!

4 kommentarer:

Stockholmkat sa...

Shit vad kul!! Och utmanande...har absolut ingen aaaning okm vd jag går för i de andra sporterna så jag förstår dina funderingar :)
Men det löser du enkelt kompis. Du är så jäkla uppstyrd ju!

Karin - FitnessochHälsa sa...

Kul att du ska köra triathlon! Spännande och utmanande! Men jag är säker på att det kommer gå bra för dig!

frida sa...

Det går ju bra med simningen! Blir lockade till att simma mer själv. Fast känns som mer omständigt att ta sig till än till gymmet.
Ha en skön beachhelg, vilket jag antar att det blir ;).

Erika sa...

Tack för positiva kommentarer :) Det ska bli jättekul! Och nervöst, och läskigt och ja, allt det där:)