tisdag 15 juni 2010

När jag inte är grym blir jag sur - beachträning


Träning på Kärsön igår kväll med Hanna, Helene och Viktoria. Jag kommer att spela en hel del turneringar med "Vickan" i sommar så det var perfekt att vi fick tillfälle att spela ihop oss lite. Andreas coachade och min insats var minst sagt medioker. Vi tränade mottag och pass och la sen till anfall. Mottagen var bra. Vet inte hur just jag blev bra på just mottag men så blev det. Mina pass var okej men inte om jag kom från vänster. Det märks att jag nästan alltid spelar på höger sida (även om man ju rimligen borde hamna på vänster sida lika ofta efter serve?). Nyttig insikt! Anfallen var det sämre med. Vi la till anfallssteg, hopp och själva slaget på en gång och det blev mest pannkaka av allt ihop och det kändes som att jag "jag var borta den dagen när vi lärde oss det" och sen dess har alla fattat utom jag. Tyckte ändå jag fattade (haha) galoppen ganska snabbt och det var kul med det nya tänket kring ansats och anfall även om det inte gick något vidare i praktiken. För mycket tänk kring teknik etc kring ett visst moment gör ofta att man glömmer allt annat istället. Det är som att fickparkera. Man ska bara göra.

Jag säger som Maria skriver i sin blogg, att även om inte själva träningen gick bra kan det ändå vara så att att det som tränades gick in. Plötsligt kommer det fram när man minst anar det, kanske i match! "Jag tycker att det ofta kan vara så när man tränar på något, att tekniken och allt man ska tänka på gör det svårt i läget då man tränar grejen, men att det vid ett senare tillfälle kommer till ytan och man behärskar det. " För mera beach-blogging, läs Marias blogg, hon är på väg mot Sverigetouren hon!

+ Med träningen. Bra övningar. Spelfokuserat.
- Med träningen. För lite feedback, tjata på mig på 17 olika sätt. Lite snabbt fram med anfallsträningen, hade varit bättre att dela upp först ansats (utan boll) och sen lägga till boll och bollträff.

I dag blir det beachpaus. Knät strejkar. Har nya to do i papper- och räkningsväg men är sugen på en sväng på gymmet eller kanske ett cykelpass. Med bättre tid än sist! Och ett nytt bra humör?

1 kommentar:

Ulrika sa...

Känner igen surheten. Jag blev sur idag när vi tränade volley och jag fick tusen instruktioner som jag mycket väl känner till i teorin men det blir liksom inte så i praktiken. Sur på mig själv för att jag "aldrig lär mig" - men träning ger färdighet som det så fint heter.