söndag 13 juni 2010

Triathlonträning - cykling

Inte helt nöjd triathlet...

Har precis kommit in från ett cykelpass. Det första sen jag började cykla för triathlonloppet. 3 mil på ganska exakt 1,5 h blev det och jag är inte särskilt belåten. Egentligen var nog inte skillnaden så stor från tidigare timmar på cykeln men när jag har ett helt annat mål i sikte blir kraven på mig själv samtidigt helt annorlunda. Ett bra trampat, skönt pass är inte nog. Det ska gå ännu fortare men benen ska kännas ännu piggare. Det löser sig såklart bara genom - träning.

Cyklade ut mot Ekerö som har helt perfekta cykelvägar. Det är grymt att det är smidigt att cykla dit ut från där jag bor inne i stan på Kungsholmen. Vet inte hur jag hade tränat annars. Men slingan börjar med en ganska seg uppförsbacke som sen mynnar ut i första hälften av Tranebergsbron som segar sig uppåt. Det var kraftig motvind och jag fick snabbt mjölksyra. (Nästa gång får jag värma upp med nån extratur innan bron). Man hinner inte få upp så mycket puls eller få igång benen så backen blir extra tung. Racercyklare på racercyklare med klotrunda vader cyklade förbi mig i sina specialdesignade cykeltröjor med fickor och vatten på ryggen och jag hade inte en suck. Cykeln kändes liten och trögtrampad. Försökte vända på det och bli inspirerad istället för sur. Lycka till.

Upp kom jag i alla fall och nerför gick det. Men det fortsatte att blåsa och jag trampade och trampade samtidigt som jag seriöst övervägde att köpa en till cykel. En racer. Cyklade första milen på 33 min, en dålig tid. Fick dock hålla i minnet att det hade gått en del uppför och att det framför allt hade varit stark motvind hela vägen. Nästa mil cyklade jag på 28 minuter. Då var det flackare och sidvind. Benen var mycket piggare och det kändes verkligen som att trampandet gav utdelning. Härlig känsla tänker jag och börjar nästan le.

Mitt leende slockar dock när jag närmar mig Nockebybron. Broöppning! Fick pausa både cykel och Endomondo och sen var det bara 7 km kvar innan jag var hemma. Sista milen inklusive broöppning och fler rödljus sista biten landade på 29 minuter.

Det ska gå fortare, det ska helt klart gå fortare! Men jag tror att loppet kommer gå på mycket flackare vägar (eller?) och det kommer garanterat inte vara broöppning mitt i allt - däremot kan det alltid vara motvind. Målet är 2 mil på 50 minuter!* (Cyklingen i loppet är 2 mil). Förmodligen borde jag börja cykla mer intervaller istället för sträckor. Men det blir nästan intervallträning när man har med Tranebergs- och Nockebybron i träningen. Haha.

Senare i veckan ska jag testa växling för första gången, från cykel till löpning. Nu kör vi, bokstavligen!

*Hade det bara varit ett cykellopp hade jag givetvis siktat på en annan tid men nu ska jag simma 1000 meter först och sen springa 5 km. Men det är okej att överträffa sina mål!

3 kommentarer:

Karin - FitnessochHälsa sa...

Härligt att du är i gång med cyklingen! Jag tycker att tiden lät väldigt bra!

Katten sa...

Du är så duktig på att lägga upp träningen - snyggt jobbat tycker jag - materialare med racers har ju allt gratis ;)
Btw - snygg ny design här också.

Erika sa...

Tack ska ni ha :)

Men duktig på att lägga upp träningen? Jag vet inte det jag, skulle säga tvärt om! Haha.