fredag 18 juni 2010

Ingen riktig kvinna

Tillsammans konstaterar flera träningsbloggande tjejer något jag ofta tänkt på - att tjejer lyser med sin frånvaro i olika tävlingssamanhang.

Sofy ger exempel på startfältet i Åre Extreme Challenger. Bara namnet får väl många kvinnor att baxna. Ulrika rapporterar hur det ser ut i hennes tennisserie, 7 tjejer och 56 killar. Själv ska jag och Maja tävla (inte delta!) i AIM Challenge i Sälen, en multisporttävling. Väldigt få tjejlag är anmälda. I Beachhallen är killarna även där i majoritet med fler träningsgrupper och serier och likadant på sommaren så är damklassen alltid mindre.

Man kan säkert göra flera analyser av varför det är såhär. Det här är min. Fler killar än tjejer tävlar för att killar redan tidigt lär sig att prestera och att hävda sig själva. För tjejer är det tvärt om. Tjejer uppfostras till att vara snälla, söta och inte prata för högt. Kan låta krasst men nog ligger det något i det. Som vi behandlar tjejer skapas inga tävlingsindivider. Egenskaper förknippade med en tävlingsmänniska ses sällan som kvinnliga heller. Jag är tjej och jag har ett rätt bra självförtoende, jag kan hävda mig, men jag känner ofta att det inte riktigt är okej. Man blir snabbt lite för jobbig. Egenskaper vi stör oss på hos en kvinna stör vi oss inte lika ofta på hos en man. Eller? Medan män har bra ledaregenskaper och ett gott självförtroende är en kvinna med samma egenskaper påstridig och egocentrisk och kliver över andra.

Men vissa tjejer gillar ju att tävla. Synonymt med många tävlingstjejer verkar vara att de även gillar att prestera på andra arenor än idrottens, t ex på jobbet och det är där dom där sakerna märks, att man inte alltid platsar i mallen. Att man inte är någon riktig kvinna. För nej, jag vill inte lyssna på andra jämt och vänta på min tur. Jag vill göra själv, nu!

Man måste inte tävla. Det tycker jag är viktigt att påpeka, alla gillar inte att tävla. Men jag tror att fler tjejer egentligen skulle vilja och kunna det och faktumet att många tjejer inte gör det är tråkigt eftersom det säger ganska mycket om vårt samhälle i övrigt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag måste säga att jag upplever att fler tjejer är tävlingsmänniskor än killar. Men då är frågan fortfarande, varför är det fler killar på tävlingarna?