torsdag 4 november 2010

Funktionell styrketräning - bra eller dåliga grejer

Funktionell träning har varit på träningsmodet ganska länge nu. För mig är funktionell styrketräning träning som aktiverar flera muskelgrupper samtidigt istället för att man tränar en isolerad muskel i taget. Funktionell träning är smart i det avseendet eftersom vi sällan använder våra muskler enskilt utan tillsammans med varandra. Vissa börjar dock bli skeptiska till användandet eller kanske överanvändandet av begreppet, t ex Jacob Gudiol som är leg. sjukgymnast och skriver på Träningslära.se. I funktionell träning används ofta bollar och balansplattor, man står på ett ben etc. Gemensamt är att man lägger till ett instabilitetmoment vilket Gudiol inte tycker är så smart egentligen. Han översätter funktionell träning som ändamålsenlig träning.

Enligt honom är införande av instabilitet i en övning inte alltid funktionellt (ändamålsenligt), t ex om man vill träna spänst genom att hoppa med belastning. Att göra belastade hopp med skivstång innebär ett instabilitetsmoment och det blir svårt att lägga fullständigt fokus på kraftutveckling. Om man istället skulle använda tex en smithmaskin så slipper man dels instabilitetsmomentet och man kan även fortsätta skapa kraft igenom hela rörelsen och skjuta iväg vikten i ytterläge. Denna typ av träning med smithmaskin har visat sig fungera mycket bra på t ex volleybollsspelare enligt Guidol. Tur att man är bra kompis med smithmaskinen då säg! Där är jag ofta.

Han tycker att nästa gång man hör ordet funktionell träning ska fundera över på vilket sätt träningen är funktionell för den målgruppen som man riktar sig till. Mer eller mindre alla övningar kan vara funktionella och alla övningar kan vara ofunktionella om man inte tar hänsyn till utövarens behov och mål enligt Guidol.

Jag tycker mycket av det han säger låter smart. Vill man bli stark eller explosiv är det bättre att fokusera på styrka än på instabilitet. Men i rehabträning är ett instabilitetmoment ofta vad man behöver. För mitt knä där jag ska träna upp stabilitet och balans snarare än styrka till att börja med gör jag mycket enbensböj på en bosuboll. Jag tycker han kunde ha kopplat funktionell träning mer till rehab - då passar det ju finfint! Det är helt enkelt ändamålsenligt. Vill man hoppa högt kör väl de flesta i alla fall först och främst tungt istället för att stå och vingla på en balansplatta? Om inte rekommenderar jag er att strunta i plattan och gå bort till smithmaskinen istället.

Läs hela artikeln av Jacob Gudiol här



Efter ett crossfit-pass på Planet Fitness med tema Bulgarian bags. Crossfit är en träninsgform många tänker på när de hör ordet funktionell. Jag var där med min kollega Sofy. Vill ni läsa om hur det är att träna med Bulgarian bags kan ni läsa mitt inlägg om det, The Bulgarian Way, här.

2 kommentarer:

frida sa...

Jag håller med om det du skriver, eller han säger. Funktionell är säkert bra för ändamålet men hur effektivt och uppbyggande är det egentligen i alla case. Jag tränar hellre tungt och stabilt när det är fokus och lätt och ostabilt när det är annat fokus.

(ser fram emot bilden när din granne kikar in genom hissdörren ;) )

Erika sa...

Frida, den bilden väntar jag också på, haha. Det är bara en tidsfråga :)