tisdag 9 november 2010

IntervallFlex på Friskis - premiär!

Ikväll intog jag och Ulrika Friskis City och en av vårens nyheter IntervallFlex. (De testkör passen under hösten). Jag visste inte riktigt vad jag väntade mig på vägen dit mer än att det förmodligen skulle vara jobbigt - jag känner igen den formuleringen. Jag har en tendens att hamna i sammanhang där jag inte riktigt har tagit reda på vad de kommer att innebära.

Vi började med 25 minuters intervallträning uppdelat i fyra block. Mellan varje block "vilade" vi med olika styrkeövningar. Smala och breda armhävningar, plankan och sidoplankan, ryggresningar och situps. Robert Udd som höll passet är alltid grym och det var han ikväll också. Han lyckades verkligen peppa hela salen och möttes ideligen av glada tillrop och nåt slags gemensamt klappande. Riktigt bra drag genom enkla men tuffa intervaller. Mjölksyra svar ja! Mot slutet rörde sig benen liksom inte längre. Jag sa men hoppa då! Nä. De så kallade baskethoppen tror jag annars var min paradgren, kände mig lång och stark. Men man blir ju bra på det man tränar, eller hur var det... Basket vs beach, tja... Sämre var det med coremusklerna och jag har nästan lite ont i ryggen nu efter ryggträning både igår och i dag. Min rygg är av det mer crappy slaget alltså.

Andra halvan bestod av rörlighetsträning. Perfekt att kombinera intervallträning med en sådan del också tycker jag. Rörlighetsträning är förmodligen inget jag skulle gå på enbart men i kombination med något svettigt blir det av. Vissa av övningarna gillade jag verkligen och ska ta med mig hem. T ex att ställa sig som ett startblock och sen resa sig upp med raka ben och låsa knäleden  - tränar rörlighet i baksida lår. Dock tycker jag att det gick lite för fort, man hann inte riktigt ta ut rörelserna ordentligt. Musiken var ganska hög. Det passade bra under intervalldelen men hade kunnat sänkas under flexdelen av passet. Vi hann även med hunden och några andra yogapositioner som Ulrika givetvis genomförde med stil!

Passet stämmer bra in på det "alla pratar om" just nu. Den goda effekten av korta, intensiva träningspass med intervaller - hellre än långa tuffa pass. Flera olika studier visar att korta träningspass med några få intervaller har stor effekt på oss och rent av är bättre än långa pass (bye bye triathlon...).  IntervallFlex passar in i tiden med andra ord. Och plus i kanten för rörligheten som sagt. Passet passar bra för den som är relativt skadefri (förutom att du ska vara rätt vältränad och gilla tuff träning) då det ingår en del hopp etc. Jag har ju dock själv knäproblem men det funkade bra då det inte var totalt grymt. Vill man vara på den säkra sidan skulle jag dock hålla mig till spinning.

Nu känner jag mig ordentligt genomkörd i hela kroppen. Trött och rejält matt i pälsen. Det är kul att träna något helt nytt, det är nästan bara då man får den här känslan. Innan jag fått i mig havregrynsgröt och ägg var jag milt uttryckt darrig!

Svettig och med lite galen look efter passet!
 Det är första gången jag träffar Ulrika i verkligheten för övrigt och det var en verkligt lyckad träningsdejt. Vilken toppentjej! Här kan du läsa hennes blogginlägg om kvällens pass!

Glad Ulrika aka yogaproffs!

4 kommentarer:

Ulrika sa...

Ja verkligen jättekul att träffas! Mer sånt framöver. Din personlighet lyser verkligen genom bloggen så kändes som vi träffats tidigare. :-) Håller med om att den där startblocksövningen som övar rörlighet i baksida lår är riktigt bra.

Erika sa...

Eller hur! Kan bara hålla med. Det kändes som att träffa en gammal god vän :)

frida sa...

Har ni inte träffats tidigare?! Antar att det var superskoj som ni skriver och ett toppenpass!

(Ullis är grym yogis)

Erika sa...

Nej faktiskt inte även om det kan verka så :) Vi har turats om att vara förkylda osv men nu har det blivit av!

Måste styra upp gemensam träningsblogg-tjej-dejt snart också som vi tjatat om så länge.