tisdag 30 november 2010

Cherry on Top

Ibland, eller faktiskt ganska ofta, funderar jag på varför jag skriver min träningsblogg. Många bloggare säger att de skriver för sin egen skull och vill andra också läsa så är det en extra bonus. Jag skriver inte för min egen skull i den bemärkelsen att det inte spelar någon roll om andra läser eller inte. Jag älskar visserligen att skriva (det är mitt jobb dessutom) men bekräftelsebehovet är stort och jag blir barnsligt glad av varje kommentar som trillar in. Jag håller koll på antalet besökare och blir lycklig över varenda länk till mig och min blogg. Jag lägger mig platt och erkänner. 

Indirekt skriver jag väl för min egen skull då, för mitt alldeles egna ego, men att säga att de som läser bara är en trevlig bonus, åh nej. Och jag tror fler än vad som vill erkänna det håller med mig. Syns du inte finns du inte. Året är ändå 2010 (snart 2011 i och för sig) och behovet att synas för att existera alls är stort. Tänk Facebook, Twitter, Gowalla eller vad som helst. Allt vi gör, tycker, tänker och känner vill vi förmedla till så många som möjligt. Bloggen är bara ytterligare en kanal. Vi som lever nu har ett starkt "jag-tänk" jämfört med tidigare generationer. "Vi:et" och "tillsammans" är inga modeord i dag och det gäller även träningsbloggarna i allra högsta grad. Det är ganska mycket fokus på oss själva och vårt eget. (Å andra sidan, passa på medan livet erbjuder den lyxiga möjligheten, det kommer kanske inte vara för evigt!)


I dag fick jag en Cherry on Top Award av Ulrika som skriver bloggen TräningseffektTack fina kompis! Ganska enkelt att lista ut hur glad jag blev om man läst texten ovan.


Att få en Cherry on Top Award innebär vissa förpliktelser, nämligen:
1. Tacka den person du fick den av. 
2. Kopiera utmärkelsen till din blogg. 
3. Dela tre saker som du gillar med dina läsare. Den här punkten har bloggvärlden haft vissa problem med att tolka. Menas saker som man själv gillar eller saker man gillar med sina läsare? Alla har valt att skriva om tre saker man själv gillar vilket såklart stärker min ego-teori och jag väljer såklart också glatt att tolka punkt tre på samma sätt!
4. Skicka vidare utmärkelsen till fem bloggare som du tycker förtjänar utmärkelsen.

Jag gillar böcker. Böcker är för mig ett lika stort behov som träning. Det är svårt att med ord beskriva det magiska i att försvinna in i en annan värld, att träffa personer och besöka platser du aldrig skulle ha träffat eller ha varit på i verkliga livet. Det är fascinerande hur mycket man kan lära sig om sig själv genom att läsa om andra. De bästa böckerna är de man då och då måste lägga åt sidan och fundera över en stund innan man läser vidare. Eller böckerna vars karakatärer man saknar när man har läst ut boken. Jag läser varje kväll och det blir i snitt ca 3 böcker i månaden.

Jag gillar hästar. Jag fick min första egna häst när jag var 11 år. Robin Hood blev min bästa kompis och upptog större delen av min tid, mitt intresse, mitt engagemang och mina pengar tills han en dag när jag var 25 år hastigt lämnade mig. Utan hästarna, Robin och livet i stallet hade jag inte varit den jag är i dag. Det påverkade hela min uppväxt och mitt jag på ett sätt som är svårt att beskriva. Självklart blir man som hästtjej också oerhört handlinsgkraftig, kavat och självgående, ovärderliga egenskaper både som barn och senare som vuxen.  Fortfarande finns det ingenting som lämnar mig med samma harmoni som en hästmule. Ingenting. Inte ens i närheten. Jag har aldrig åkt hem från stallet utan att känna mig helt tillfreds och lugn på ett alldeles särskilt sätt. Uppe på hästryggen har inga problem någonsin kunnat komma åt mig och hur olycklig jag egentligen har varit har det alltid känts ganska bra uppe på Robin. Det är en gåva att få ha något sådant i sitt liv. Ni anar inte.

Jag gillar kokos. Jag är näst intill besatt och väljer alltid kokos i en mån det går. Hudkräm med kokos, kokosglass, kokos i müslin, kokos i kakor, kokos i mina bars, kokos i läppglansen. Ja så håller det helt enkelt på.

Och så till den roligaste delen av awarden - att nominera andra!
Följande bloggar förmedlar enligt mig sin inspiration vidare på ett härligt sätt och delar dessutom med sig av en ganska stor bit av sig själva. Sånt gillar jag! Apropå ego, röd tråd ni vet.

Frida skriver ärligt och personligt utan censur. Frida verkar dessutom vara en riktig sliträv som inspirerar till att ta i lite till. På samma gång andas Frida ett lugn som genomsyrar hela bloggen. Imponerande kombination.

Om jag var chef och Ulrika sökte ett jobb hos mig skulle jag förmodligen anställa henne direkt - för att vi är så lika. Vi gillar ungefär samma saker, tänker ofta lika dant och har samma inställning till mycket. När nån som är lite som jag ger kloka råd och tankar är det alltid lite lättare att ta till sig - man vet ju att den andra ofta tänker som jag och faktiskt förstår vad jag menar. All inspiration jag får av den här bloggen ska heller inte glömmas, om det så gäller crossfit eller yoga! Ulrika gör mig väldigt ofta otroligt träningssugen!

Jag avundas Katten för hennes rappa blogginlägg. Jag försöker få henne att börja som copy på lämpligt företag men har hittills inte nått någon framgång i det. Katten skriver träffsäkert om det mesta och mitt i allvaret (för jag vet  att det finns - vi är ju kompisar "på riktigt" från början) finns det en stor portion humor, självdistans och en avslappnad attityd. Mer sånt i träningsbloggsvärlden säger jag! Jag älskar det och Kattens blogg behövs verkligen.

Maria är en riktigt grym beachspelare som tagit sig från vanliga challengertävlingar (nog så imponerande förvisso!) in på Sverigetouren där hon spelat med grymma resultat. Hur gick detta till? Maria är en riktigt härlig beachinspiration som visar hur man blir den absolut bästa versionen av sig själv, att vill man så kan man. Dessutom beskriver hon många beachövningar med nya ögon för mig. Aha-upplevelserna står ofta på rad, är det därför vi tränade det där! Det har ingen sagt. Ja, jag har copy pastat ur din blogg ibland Maria.

Träningsglädje - Sara 
Sara skriver klokt om så mycket. Att ha olika målsättningar, svårigheter och ibland intressen och ändå kunna inspirera andra i deras träning är ju klart imponerande! Sara vågar dessutom ofta sticka ut hakan och skriva om lite obekväma saker. Dessutom märks det att hon är smart och har koll på läget sådär i största allmänhet. Jag gillar den bloggen mycket helt enkelt.

Sofy ska givetvis vara med på listan eftersom det var hon som fick mig att börja träningsblogga över huvud taget! Att ha en sån blogg måste ju vara inspiration om något. Dessutom har hon invigt mig i crossfitens roliga värld på riktigt och det får hon givetvis en eloge för! Utan Sofys blogg hade jag nog inte läst någon av bloggarna ovanför heller.

Oj, det blev visst sex stycken. Nåja, det är min blogg så jag bestämmer!


4 kommentarer:

Träningsglädje sa...

:) jag gillar dig!

Ulrika sa...

Åh så glad jag blir för de orden! Och jag kunde inte ha sagt det bättre själv, fast om dig då förstås. Bara det faktum att vi valde väldigt lika val på Nike-eventet säger ju en del. ;-)

Ulrika sa...

Förresten - nästa gång vi ses måste vi snacka böcker. Böcker är ju min stora passion vid sidan av det här med träning..

Erika sa...

Böcker, glögg och lussebullar säger jag. Jag har bakat!