måndag 20 augusti 2012

Morotskaka utan socker eller gluten



I helgen fick jag ett anfall och slängde ihop en trerättersmiddag till mig och Jens – nästan bara sådär! Behövde bara komplettera minimalt på Ica och fixade honungsmelon med lufttorkad seranoskinka och digestivekex med chevreost och fikonmarmelad till förrätt – plus lite vitt vin. Hade allt hemma (!) Till varmrätt blev det älggryta med morötter, potatis, lök, persilja och kantareller – och rött vin. Fick köpa älgkött och kantareller. Till efterrätt testade jag att baka den här morotskakan. Den är både gluten- och sockerfri.

Jag tycker det finns en del nyttigt fika som är lika gott som vanligt, t ex mina chokladmuffins, bananmuffins och även en supergod raw food-tårta på bland annat nötter, banan och äpple. Sjukt god. Sånt fika blir som bra och riktigt gott mellis, två i en, gillar! Den här morotskakan skulle också vara väldigt lik en originalkaka – men jag håller inte med. För lite smak... För lite...socker! Och då är jag ingen sockergris. Jag tycker i och för sig att själva kakan blev väldigt god, men frostingen hade behövt vara sötare för att liksom bryta av. Så mitt förslag är att göra den nyttiga kakan men bre på lagom mycket med onyttig frosting sen. Det ska jag göra nästa gång! Eller om man fördelar sockret tvärt om men då är det ju som vanligt typ... Kan även tänka mig att kakan (utan frosting) skulle funka bra som ett litet mellanmål på jobbet. Ska ta med en bit till jobbet imorn och prova!

4 kommentarer:

Snorkkis sa...

Hittade du älgkött på Ican? Vilken Ica isf? Vill också göra älg eller ren eller annat vilt.

LinaTriathlet sa...

Vilken god meny!! :)

Erika sa...

Ja Ica Lindhagen har massor av vilt kött :) Älg- ren- och viltskav. Grytbitar av älg, hjort, vildsvin mm. Det är lite olika beroende på vad skogen bjudit på :)

Fyscoachen sa...

Hoppas att du gillade morotskakan:-)