lördag 27 november 2010

Maximal muskeltillväxt

På Allt för hälsan som i övrigt var en rätt stor besvikelse köpte jag en riktigt bra bok, Maximal muskeltillväxt skriven av Fredrik Paulun. Jag har ändå tränat ganska mycket och ganska länge och ibland tycker jag det är svårt att hitta nya tips, idéer och forskning som man faktiskt inte har hört om tidigare. Den här boken gillar jag för dess breda innehåll. Förutom kunskap om styrketräning och hur många tips som helst på olika övningar får man massor av kunskap om kroppen anatomi och fysiologi, leder, muskler, skador, näringsämnen, vad man ska äta och när. Helt enkelt är boken packad med bra saker! Jag har saknat en bok som ger en bra helhet och det får man verkligen i den här. Maximal muskeltillväxt känns kanske som en lite missvisande titel för den handlar om väldigt mycket mer, bra saker.

Jag har länge (alltid?) haft problem med min ländrygg och fått lite tips från olika naprapater om hur jag ska träna. Men ska jag vara ärlig har jag aldrig riktigt förstått hur de där tipsen ska hjälpa min ländrygg. Efter några timmar med den här boken i soffan kan jag massor om bäckenet som kan tippa framåt eller bakåt, vilka effekter det har på ryggen och vilka muskler som gör vad. Plötsligt är det solklart varför jag behöver träna mycket baksida lår och sätesmusklerna - vilken motivationshöjare!
Jag har även pluggat på extra om knäleden och menisken i knät och känner mig än lite klokare när det gäller mina trasiga knän.

Jag visste inte att kalcium är bra för fettförbränningen men trevligt att jag äter mjölk, fil, keso, kesella och ost nästan varje dag då. Jag visste inte att knäckebröd hade högt GI eller att bananer hamnade nån stans i mitten på GI i skalan. Mycket bra tips om bra mat innan och efter träning finns i boken och framför allt information om varför man ska äta så. Det har jag saknat. Att hjärnan behöver kolhydrater visste jag men inte att den inte kunde lagra kollisar på samma sätt musklerna kan, hur det därför påverkar blodsockret osv. Massor av spännande kunskap tillsammans med grymma och tuffa träningstips. Läs!

Bra bok! Men nästa gång ni behöver en layoutare
kan jag hjälpa er med ett roligare formspråk!

2 kommentarer:

Cissi sa...

Åh - vilken bra bok! Den ser riktigt tråkig ut och titeln skulle nog inte få mig att köpa den men nu efter din recension ska jag lägga den överst på önskelistan till jul :)

Jag har också problem med ländryggen och knäna så mer info om att stärka de skulle vara toppen!

Ulrika sa...

Spännande! Gillar verkligen det där "varför"-tänket och när det är forskning och inte trender som styr slutsatserna.