söndag 14 november 2010

Träning här och träning där

Jag hade planerat att bränna av Allt för hälsan på 2 h, max, för att sen hinna till sandlådan och sen åka hem, städa, baka bröd och göra müsli. Som vanligt för många saker på agendan och istället för att göra något ordentligt blir det bara halvdant. Så jag la i mer pengar i bilen och bestämde mig för att stanna kvar ett tag i Älvsjö och byta ut sandlådeträning mot ett spinningpass lite senare. Trist men det är ju beach på tisdag igen medan mässan bara är just den här helgen.

Jag skippade alla köer till massage, ansiktsbehandlingar och fotanalyser.  Det var mycket "jag tror redan jag vet svaret" med risk för att låta självgod. Men så har jag redan specialdojjor och ilägg och så vidare - nåt har jag väl snappat upp på vägen... Dock gjorde jag misstaget att göra Friskvårdskollens formtest.

Vi ägnade drygt en timma åt att köa för de sex olika testerna men när jag väl skulle få min analys fick jag inte veta mycket nytt. Dessutom hade de mätt helt fel och jag hade t ex fått ett midjemått på 85 cm i datorn. De fick mäta om och kom fram till att någon mätt 14 cm för mycket. Hur lyckas man med det? Kvinnan som skulle göra min analys hade diagram och bilder och siffror över hela mig (korrekta eller ej är högst oklart men längden var i alla fall rätt) men hade ändå inget att säga annat än att coreträning är bra om man har ont i ryggen. Nähä? Jag fick frågan om jag gillar att träna och om jag tänker på att äta bra mat. Den "legitimerade terapeuten" hade helt enkelt inte mycket att säga om nånting och verkade tycka bättre om örtte och gåstavar.  Jag gick därifrån mycket besviken.

Det slutgiltiga intrycket av Allt för hälsan blir bara ett sådär. För mycket fokus på örtte och gåstavar för min smak. "Hälsa" är ju ett ganska brett begrepp och själva träningsdelen hade gärna fått vara lite större. I påsen med mig hem låg efter fyra timmar i alla fall en bok om styrketräning personligen signerad till mig från Paulun (hoppas på ny inspiration!), en hudkräm som doftar kokos (jag är ju som sagt besatt), information från Nordic Military training (fler gratis prova på-dagar, yay!) , broschyr om estländskt spa (inte sugen men orkade inte säga nej), resultatet av mitt formtest hos Friskvårdskollen, 15 min coachning (inne i huvudet - inte i påsen), två träningstidningar, en proteinbar , en värdecheck värd 350:- som jag får göra en gratis kroppsscanning och analys för (undrar egentligen över min fördelning av muskler vs fett) och ett träningslinne från Reebok (fast att jag sagt att jag aldrig ska sponsra dem med en spänn pga deras för taskiga reklambilder) och en påse naturlakrits med vetekli i, sjukt gott!

Hälsoakademin Europas "minicoaching" i 15 var slående imponerande och får ett plus av mig!


Sen blev det äntligen 60 min spinning där jag fick ladda ur och börja om. Mycket folk, mycket konsumtionshets, mycket quick fixes, man blir liksom... trött. Var ett ganska meditativt medelpass vilket ju passade mig rätt bra ikväll. Kunde trampa på i mitt eget tempo till skön musik. Men i sista blocket dyker plötsligt en hårdrockslåt upp out of nowhere. Hårdrock? På spinning? Usch. Ge mig house. Jag vill inte spinna till något annat och slutade nästan trampa. Men det var skönt efteråt, såklart. Nu har jag intagit ryggläge och äter kokoskakor (efterrätt). Kokos for life!

2 kommentarer:

Ulrika sa...

Jag skippade mässan.. kände inte för att trängas med en massa folk. :-) Ett litet tips till dig: verkar som att crossfit-stället har börjat med gratis prova på-pass även på tisdagkvällar. Tycker absolut att du ska testa!

Erika sa...

Det gjorde du rätt i! Nu vet jag det och det blir nog ingen mässa nästa år :)

Tisdagar, argh! Då har jag ju OCKSÅ träning i sanden. Typsikt. Men tack för tipset! Bra å veta om det blir fler inställda beachträningar.