tisdag 2 november 2010

Erika tipsar: Matiga äppelmuffins till mellanmål

Igår kväll bakade jag matiga äppelmuffins att ha som mellis på jobbet. Muffinsen innehåller bra saker som rågflingor, vetekli, linfrö och solroskärnor och inte bara vetemjöl. Det söta kommer från äpple och sirap. Receptet hittade jag inne på mat.såklart - en blogg där det hela tiden dyker upp bra tips mat, mellis, bröd, müsli mm!


Äppelmuffins! Bilden kommer också från mat.såklart.
Matiga äppelmuffins
ca 15 st

25 g jäst
3 dl vatten, 37 gradigt
1/2 dl flytande margarin
1/2 dl rågflingor
1/2 dl dinkelflingor
1/2 dl vetekli
1/2 dl linfrö
1/2 dl solroskärnor
1 tsk salt
1 tärnat äpple
1/2 dl lönnsirap (Lönnsirapen på ICA Maxi kostade 69 :- och jag stod villrådig över lämplig alternativ sirapsort - jag är ingen bak master precis. Tog till slut vit sirap men brödsirap, är det den mörka alltså, hade tydligen varit mer rätt).
6 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en degbunke, rör ut den med vattnet. Blanda ner margarin, råg och dinkelflingor, vetekli, solroskärnor, linfrö och salt. Låt svälla ca 10 minuter. Tillsätt äppeltärningarna, lönnsirap och vetemjölet, arbeta degen ca 5 minuter för hand eller ännu hellre i maskin. Låt degen jäsa övertäckt med bakduk ca 30 minuter. Fördela 15 st muffinsformar på en plåt eller använd muffinsplåt. Klicka ner degen i formarna. Låt jäsa övertäckt med bakduk ca 30 minuter. Sätt ugnen på 225˚C. Pensla muffinsen med vatten och strö på solroskärnor. Grädda mitt i ugnen ca 15 minuter och låt sedan muffinsen svalna på galler.

Inga kommentarer: