tisdag 15 mars 2011

Beach bitch fortfarande gymräv

Det känns konstigt att våren redan är på ingång och att min "styrketräningssäsong" börjar gå mot sitt slut för att lämna plats för mer beach och allting annat jag helst gör på sommaren - utomhus. Inte minst sitta på cykeln! Tyvärr kom ju styrketräningen av sig lite med benen efter årsskiftet på grund av två olika skador men man får starka ben av att cykla också. Tanken är ju annars att styrketräningen ska göra att jag håller för många timmar och turneringar i sanden under sommarhalvåret. Helt kommer jag såklart inte sluta hänga på gymmet heller. Men de fria vikterna och crossfitten kommer ju varmare det blir få lämna allt mer plats åt stränderna och bollarna.

Hemma efter en timma på gymmet!
Ikväll hade jag i vanliga fall tränat i sandlådan men istället blev det en timma på Friskis Lindhagen. Musklerna runt knät kändes något bättre i dag och jag bestämde mig för att köra några slags intervaller på crosstrainern mest för att variera det hela lite mer.

Jag värmde upp tio minuter och körde sen fyra minuter med ganska lätt motstånd och i ett snabbt tempo och sen fyra minuter med  tungt motstånd i ett lugnare tempo. Jag följde inte minuterna slaviskt utan lät låtlistan i min iPhone styra lite också. 40 minuter senare var jag rejält svettig och ganska trött i överarmar och axlar (och faktiskt lite uttråkad). Åter igen lika imponerad över hur mycket man kan få ut av den där maskinen som jag tidigare dömt ut helt. Konditionsmaskiner generellt är inte min grej. Intervaller göre sig bäst i sanden eller i en backe i skogen. Man ska liksom inte kolla på tv under tiden? Och jag tränar egentligen mest "på köpet". Jag älskar att spela beach och får svettas och bli stark på köpet. Jag känner inte kärlek för crosstrainern och kommer aldrig bli en äkta gymråtta. Men den är bra att ha för att hålla ångan uppe tills vidare. Bredvid mig hade jag dessutom min granne och under mina rejsminuter försökte jag desperat hänga med i hans tempo. Good luck chuck.

Efteråt stapplade jag bort till chinsräcket och gjorde tre set vardera med chins, dips och pullups. Höll ett ganska högt tempo med lite vila och lite mindre hjälpvikt än vanligt. Man kan säga att pulsen bestod. Lätt kräkfärdig tog jag mig förundrad upp till mitt plejs igen. Passet lät inte så jobbigt men det tog bra!

Sjukt svettig!

Inga kommentarer: