torsdag 1 september 2011

Cirkelgymmad


I dag testade jag och Helen, min kollega och vapendragare på jobbet, Cirkelgym på Friskis. Det blev lunchträning för ovanlighetens skull, ett helt klart vinnande koncept som jag önskar att jag kunde utöva oftare. Man får en välbehövlig paus från jobbet och kroppen istället för hjärnan får jobba. Och efter att ha jobbat en stund längre på eftermiddagen har man kvällen fri. Just i dag behövde vi verkligen ett rejält avbrott också. Det är full rulle i tomteverkstan och ganska stressigt. Jag är som jag brukar säga när det är som värst och som roligast på samma gång ”forcerat kreativ”!

Cirkelgym är ett 55 min långt träningspass som framför allt fokuserar på styrka men det finns även utrymme för att svettas och få puls om man vill. Man kör 20 st olika styrkestationer för hela kroppen två varv. Varje station är man på i 45 sek. Sen har man 5 sek på sig att ”vila” och flytta sig till nästa station. Stationerna kan vara allt från maskiner till fria vikter, mattor, bollar, hopprep, roddmaskiner och spinningcyklar.

Jag tyckte cirkelgym passade särskilt bra på lunchen. Inget eget uttänkt träningsprogram behövs utan du kan helt vila skallen (du har ju lunchrast!) och bara köra. Och du vet att det inte kommer ta längre tid än 60 minuter. Jag hade inte förväntat mig att det skulle vara så jobbigt och efter crossfit och bikramyoga är man ganska bortskämd med att få bli totalt slutkörd. Jag vill ha tränat färdigt och inte orka en minu till. Första varvet blev heller inte så jobbigt trots att jag inte lydde rådet att ta det lugnt första varvet utan körde på ändå. Andra varvet drog jag dock upp tempot – och vikterna! – en hel del. Jag skippade vilan och drog igång nästa station direkt, gav gärnet i roddmaskinen och på cykeln och plusade på vikt på alla stationer. Bra var också att flera stabilitetsövningar, två för knän, var med och givetvis flera coreövningar. Övningar som blir tunga men som även tränade stabilitet. Gilla! Enda minuset på just det här passet var att musiken var för låg. Låtarna som spelades var ju annars liksom bra!

En reflektion både jag och Helen gjorde var att det förutom en man var uteslutande kvinnor som deltog. De flesta lite äldre. Det är trist att inte fler tjejer vågar sig ut i gymmet tycker jag som verkar vara reserverat för män. Samtidigt är det ju bra att en träningsform som Cirkelgym finns så kan tjejerna få sitt eget forum och styrketräna ändå – för det är ju bra träning. Men det är trist att det ska behövas just ett eget forum bara…

Nu är det snart kväll och om en timma ska jag ut och käka middag och gå på bio. Färdigtränad. Bra dag!

Cirkelgymmarna

Inga kommentarer: