onsdag 14 september 2011

Min mat

Läste inne hos Helena om mat och blev inspirerad. Egentligen skulle jag vilja att man aldrig pratade om mat, att man bara åt när man var hungrig och slutade äta när man var mätt - men oftast är ju mat mer komplicerat än så. Mitt eget matförhållande är väldigt okomplicerat och mina signaler funkar utmärkt men mat är ändå absolut något jag bryr mig om och intresserad mig för och det är ju faktiskt helt okej. I gårdagens Landet Brunsås pratade man om statens olika kostråd genom tiderna, den nuvarande tallriksmodellen etc. Få länder i världen inkluderar i sina råd vikten av att mat faktiskt ska vara god, att det är viktigt att den smakar bra och att det är bra för oss att äta tillsammans med andra. Japan och Frankrike belyser vikten av det för sina medborgare. Sverige gör det inte.

Min meny en vanlig dag ser ut ungefär såhär

Frukost
 Dagens bästa måltid! Jag dricker smoothie som jag gör på bär, oftast hallon eller blåbär men på sommaren gärna jordgubb, en banan, en dl havregryn, en dl yoghurt, en dl mjölk, ett ägg, linfrön.
Frukost 2: En macka på nåt grovt bröd med bregott och ost, grönt eller rött te. På helgerna slår jag ihop mina två frukostar till en. Ibland byter jag ut smoothien mot yoghurt med dinkelflingor, pumpafrön, solrosfrön, nötter och frukt.
 
Lunch  
Lagad mat. Gärna kött. I dag lasagne med grönsaker. Helst mjölk till men på jobbet blir det oftast vatten. Kör vissa helt vegetariska dagar ibland och då blir det gärna linsgryta (har recept på en jättegod!) eller spenatsoppa med ägg.

Mellis
 Turkisk yoghurt med frukt eller bär och lite nötter. Igår lite mango.  Ibland müsli om jag ska träna efteråt. Ibland ett ägg och en avokadomacka. Grapefrukt eller kiwi ibland.

Middag 
Sällan "riktig" mat. Ofta coltingpannkakor med keso/turkisk yoghurt/kesella och bär eller kokospannkakor (mandelmjöl och kokos) med samma tillbehör. Omelett eller äggröra med lite spenat och paprika i och en macka.

Äter jag något mer blir det ofta yoghurt med olika frön och nötter.

Behöver jag säga att jag inte är mycket för tillskott eller pulver? Jag tror inte att ett dyrt pulver framställt på fabrik (oavsett hur organiskt yadi yadi det är) från ett udda bär i Asien är något vi behöver. Det funkar lika bra med blåbär eller något liknande. Det är jag övertygad om. Placeboeffekter vet vi ju dock kan vara ganska oslagbara... Mina enda tillskott är omega3 (eftersom jag inte äter fisk) och d-vitamin (för att testa om det hjälper mitt immunförsvar - nya forskningsrön visar att rekommenderad dos d-vitamin är alldeles för låg i dag och att vi bara får i oss tillräckligt på sommaren).

Jag äter helst inte gris, kyckling eller ko - industridjur som jag kallar dem men gärna lamm, ren eller älg. Fisk äter jag inte heller. Tyvärr. Jag skulle vilja men det passar tyvärr inte mina smaklökar alls. Jag äter inga lightprodukter om inte lättmjölk räknas. Till favoriterna hör som ni säkert listat ut mejeriprodukter i alla dess former. Jag älskar fika, helst kladdkaka eller kanelbullar, men försöker begränsa mig till en gång per vecka. Det blir ibland mer ibland mindre. Alkohol är jag sämre på. Lite vin ibland men det blir lika ofta alkoholfria drinkar för mig.

Hur äter du?

2 kommentarer:

Lisa sa...

Kan du inte lägga ut recept på de olika pannkakorna?

Erika sa...

Okej - recept kommer i ett inlägg snart :)