måndag 19 september 2011

Bygg en stark kärna (specialtips för cyklister)

"If you don't have a strong lower back you can't move the way your body is supposed to." De orden har jag i bakhuvudet när jag tänker på höstens coreträning.  Nedre delen av min egen rygg är nämligen inte alls någon 10-poängare. Bakom klokheterna ligger Foundation Roots - en ny favoritblogg jag har.

Bloggens författare har faktiskt skrivit en hel bok i ämnet. Foundation: Redefine Your Core, Conquer Back Pain, and Move with Confidence. "Sitting at desks, working on computers, waiting in traffic, we are continually contracting our abs, throwing our shoulders forward and, ultimately, shutting down the back of the body, said Dr. Eric Goodman, co-author with Peter Park. If we're going to keep our posture and our spines strong, it has to be done by exercising the back of the body as the core of the body." Författarna menar att vi fokuserar alldeles för mycket på att träna vår magmuskulatur - muskler som vi drar samman flera gånger om dagen ändå. Istället är det ryggen som behöver tränas mer för att stärka bålen. Läs mer om boken här. Vill ha.

Som cyklist behöver jag verkligen min rygg. Här finns övningar särskilt för cyklister.

På sidan två i den här artikeln hittar du Lance Armstrongs hela träninsgprogram.

Bra övningar för coremusklerna finns även i senaste numret av Fitness Magazine och i senaste numret av Friskispressen, Friskis & Svettis egen tidning. Där pratar man om vikten av att träna coremuskulaturen ståendes och inte bara liggandes på golvet som vi oftast gör. Ståendes kommer vi åt fler muskler än om vi ligger ner. Läs!

Lance Armstrong