tisdag 23 augusti 2011

Ta hand om dig (ni vet med sån viskande röst som i reklamen)

Ikväll var det åter dags för ett försök* Bikramyoga och den här gången blev det mer än ett försök. 90 minuter tuff yoga i 40 graders värme. Men först var jag var på kiropraktorbesök nummer två i dag och Stefan tyckte att ländryggen såg betydligt bättre ut än förra veckan. Näst intill perfekt vilket förvånade mig oerhört! Övre delen av ryggen var inte lika perfekt. Jag har skolios om än en ganska mild sådan. Den är medfödd och inget som går att ändra på, däremot kan man ju göra det bästa av situationen och hjälpa kroppen på traven. (Men jag ska bespara er alla detaljer om utseendet på min rygg och varför det låser sig här och vad som hänger ihop med där). Stefan jämförde kroppen med en maskin. Används den mycket och ofta måste den även servas ofta. Efter förra besöket fick jag träningsförbud en vecka. I dag gav han okej på träning om ryggen kändes bra från och med imorgon. Jag valde att inte fråga om yoga var okej för jag ville verkligen yoga.

duCalme yogastudio på Birkagatan. Vattenmelon efter passet är en hit! Bilden har jag snott från Kattens Facebook
Jag tog det lite lugnt på grund av ryggen som under dagen känts mer mörbultad än förra gången. Men ändå på ett bra sätt. Som träningsvärk efter ett skönt ryggpass ungefär. Yoga kändes som en riktig bra grej. Visst kände jag av ryggen under passet och jag var lite osäker på hur jag skulle tolka vissa signaler. Hur ont för det göra och på vilket sätt. Men jag pressade den inte till några gränser. Just nu gör den varken mer eller mindre ont än vanligt. Samtidigt som problemen med ryggen kändes det här passet ovanligt bra vilket blev lite dubbeltydigt. Det var inga som helst problem med värmen. Jag blev inte yr eller illamående vilket jag i och för sig hittills aldrig blivit i någon större utsträckning men i dag var det mer än ok, det kändes finfint hela vägen.  Jag trodde inte jag tålde värme så bra. Visst tycker jag om solen men tanken på varma, kvava städer i säg sydeuropa är inte lockande. Värme funkar bäst tillsammans med vatten. Och även om jag gärna kliver in i en bastu kliver jag ut ganska snabbt igen. Tänk att jag blivit en yogi! En bikramyogi! I vissa övningar kände jag mig till och med riktigt rörlig. Kim var en underbar instruktör som gav alternativa övningar och andades en väldigt fin yogafilosofi.

Den här hösten kommer jag verkligen ta med mig att träna utifrån mina förutsättningar, utifrån vad just jag behöver. Det är inte alltid det man vill träna men jag ska göra det ändå. Tänka långsiktigt. Tänka hälsa mer än maxpuls. Kim blandade många klokskaper med våra övningar. Hon pratade just om att se till sig själv och inte kika på grannen. Jag skulle vilja tipsa alla om att ha det förhållningssättet hela tiden, inte bara på yogamattan. I dag landade jag lite till i att yoga inte är en tävling med grannarna också. Det är svårt för någon som jag. Möjligtvis tävlar jag lite med mig själv.

Nu är yogakläderna och min nya matta tvättade. Jag är mätt på renskav och färskpotatis och nu ska jag lägga mig i min helt underbara säng!

Jag och min nya yogamatta i väntan på Charlotta. Lite besviken över att det inte syns hur mycket jag fortfarande svettas. Men blöt blir man. Jag menar dränkt. Fullständigt.

*När jag och Katten kom dit i söndags var det till vår stora besvikelse strömavbrott!

Inga kommentarer: