måndag 29 augusti 2011

Fat Fighter Workout

Har varit hemma ganska mycket i helgen. Bakat och sett, jag tror, fyra filmer. Jag fick mersmak och bestämde mig för att vara hemma även ikväll. Skippade inbokade Cirkelfys på Friskis för att testa ett nytt core-program - något jag lovat mig själv att lägga extra krut på i höst. Hade en pilatesboll sen ett och ett halvt år tillbaka i garderoben icke uppblåst men nu var det dags! Bollen visade sig dock inte bli så stor som planerat så vissa av mina uttänkta övningar fungerade inte. Dagens övningar blev plankan på boll, crunch på boll, ryggresning på boll, diagonallyft på boll och benlyft på boll. Körde varje övning tills jag inte pallade mer och gick vidare till nästa. Tre varv.

Till bollen följde även två gummiband med visade det sig och jag gjorde två stycken övningar för axlarna. Kände hur även övre delen av ryggen fick jobba. Kändes fint! Överkroppen hade fått göra sitt och jag bestämde mig för att testa utbudet på www.bodyrock.tv

Det blev 30 minuter Fat Fighter Workout (vilket jäkla namn!) Bortsett från att den rysk-amerikanska kvinnan utan underhudsfett eller höfter men med massor av silikon var ganska skrämmande vid första ögonkastet var workouten riktigt bra. Jag svettades som en liten gris på min nya yogamatta som kom till användning även hemma. Bra för den var ganska dyr.  Den visade sig dock vara värd pengarna för trots svettig fick jag ett riktigt bra grepp! Fat Fightandet innehöll även den en del bålträning skulle det visa sig. Tungt!



Fat Fightande innehöll 30 sekundersintervaller med Pike Jump Squats, Strong Core Exercie, Plank Jump Push Ups, Lunge Jump with Oblique Twist och Elbow Plank Hops. Totalt 30 minters träning.

Efteråt levde jag på träningsenergin och körde runt dammsugaren, slängde in lite tvätt i maskinen, fixade middag och lagade matlådor. Jag lovade mig själv att lägga av senast kl 21 oavsett status på mina projekt. Jag hann med det mesta utom att vika ihop tvätten så nu ligger den lydigt i en hög i soffan medan jag varvar ner. Jag är trött i ryggen och stel i nacken och längtar efter min omtalade och mycket sköna säng. Jag brukar vakna med en bra rygg (peppar peppar!) och i dag (efter två dagars vila) har den varit riktigt bra. Det är synd att den ska klaga efter varje typ av styrketräning just nu. Jag vet aldrig hur mycket jag ska våga ta i.


Fördelen med att träna hemma är att man kan ha lika lite kläder på sig som i sandlådan eller på bikramyogan utan att skämmas och parallellt med träningen tvätta och hålla pälsbollen sällskap. Jag har faktiskt vant mig vid att inte behöva träna så värst påklädd. Men i vissa sammanhang måste man ju, t ex spinning för att ta nåt svettigt. Än ser jag inte ut som rysk-amerikanskan trots hennes Fat Fighter Workout på cv:n. Förhoppningsvis inträffar det heller aldrig... Risken är nog inte direkt överhängande. Nästan hela passet körde jag till Insomnia - Monster Mix. Grym träningsmusik! Varvade ner gjorde jag till Fade into darkness.

7 kommentarer:

Katten sa...

Det är mitt favvopass från Bodyrock - svinbra. Nu ska jag bara köpa en bulgarian sandbag (och sand - vart fixar man det?) och en ställning så kan jag köra alla hennes program :)
Bra jäkla träningspass förresten - snyggt!

Marliina sa...

Skit vilken kropp tjejen har.... Signade upp pa gymmet idag sa nu ska jag ocksa fixa den dar magen!! ...men skippar nog sillisarna!! ;)

Erika sa...

Katta: Du får sno en på Friskis! Eller så går vi ner dit och kör tabataintervaller med bulgarian bags och TRX-band! :)

Maria: Inte mycket kladdkaka i hennes diet. Trist!

Ulrika sa...

Komiskt! Jag har också infört 21-regeln. Alltså, lugn och ro efter 21 även om saker och ting inte är klara.

Bra jobbat med hemmaträningen förresten - har väldigt svårt att lyckas få sån där effektivitet i den!

Erika sa...

Det är en bra regel. Som jag iofs sällan tillämpar eftersom jag sällan är hemma före 22. Men när jag faktiskt är det ska jag försöka se till att få lugn och ro lite tidigare och öka sömnkvaliteten!

Håller med om att det är svårt att få samma effektivitet hemma. Passet hade nog gott fortare totalt sett på ett gym men när jag väl var igång med FFW gick det bra :)

Annika sa...

Haha. Fatfighting... nytt begrepp. Detta måste jag ju kolla in fastän jag av princip inte fixar hemmaträningen. Det låter så bra det där med att fixa tvätten under tiden men hos mig blir det liksom varken hackat eller malet.

Klockan 21?! Galet. Jag som var nöjd med att komma i säng före 23 igår... :)

Tycker inte att du behöver eftersträva nån rysk kropp utan bara bibehålla det fina du har :)

Erika sa...

Alltså jag går inte och lägger mig klockan 21. Vid 23 släckte jag lampan. Även om 22 var planen :) Tack för komplimangen!