söndag 28 augusti 2011

Corestabilitet - sexpack 1-0

Återupptäckte av en slump Stora boken om styrketräning i morse. Det är verkligen en grym övningsbank som ger mycket kunskap om muskler och styrketräning. Den har bott hemma hos mig i några år nu men det var länge sedan jag kikade i den. Alla postit-lappar och markeringar är dock kvar. I morse hittade jag ett avsnitt jag faktiskt inte sett förut - i alla fall inte vad jag kan minnas. Jag har läst delarna om magen och ryggen men inte det här om bålen. Coremusklerna och kroppens kärna. Massor av bra övningar för att öka stabiliteten och träna de djupa coremusklerna och musklerna runt ryggraden. Precis vad jag behöver ju! Jag har även friskat upp kunskaperna om skillanden mellan de yttre bålmusklerna (de som syns och som skapar rörlighet) och de inre bålmusklerna (syns inte och skapar stabilitet) och de posturala musklerna (trotsar tyngdlagen och håller oss upprätta). Det är ju egentligen roligare att träna synliga muskler - tycker jag - men det kommer nog vara ganska roligt att träna med fokus på att få mindre ont i ryggen också... De inre bålmusklerna är ju dessutom finfina att ha i annan träning.



Jag blir sugen på att sätta igång redan i dag men i eftermiddag ska jag på bikramyoga. Också bra bålträning!

1 kommentar:

Ulrika sa...

Yoga är perfekt bålträning ju! Dessutom dold i allt annat så att det inte blir så trist. Gjorde några plankor här framför friidrotts-VM efter inspiration från ditt inlägg.