onsdag 1 december 2010

Brassebeach

Den intensiva träningsveckan blev istället min lugnaste vecka på väldigt länge i och med min införskaffade influensa-ish sjukdom. I dag är jag dock på benen igen och har gjort nypremiär på jobbet. I vanliga fall är jag otroligt träningssugen efter att jag har varit sjuk och brukar känna mig väldigt otålig och rastlös över att komma igång igen. Men den här veckan har varit fantastisk. Snön har mjukt studsat ner utanför fönstret och jag har varit inomhus med pälsbollen och inte åstadkommit ett smack mer än bakat och ätit lussebullar med värmeljusen tända. I morse konstaterade att jag mådde "bra" och pallrade mig iväg till jobbet högst motvilligt.

Det enda jag saknar massvis är mina timmar i sandlådan! Beach, beach mera beach! Ända till söndag måste jag tåla mig. Men då hoppas jag på att vi kanske får köra den grymt roliga och väldigt jobbiga "Brasseövningen". Beachbloggarnas mest omtalade övning (källa Fia). Beach handlar väldigt mycket om teknik. Om tekniken sitter när du är helt slut i ben och huvud kommer du vinna poäng. Här kommer en how to:

I Brasseövningen spelar man fyra bollar.



Fia till höger tillsammans med Tadva som vi
tränade för på BeachCamp i somras. Två grymma
tjejer! Nu brukar de träna Sofys grupp
i beachallen.
Boll 1: Lag 2 servar. Spela ut bollen.
Boll 2: Tränaren kastar en hög boll på någon av spelarna i Lag 2. Lag 2 måste spela över bollen på två slag sedan är det fullt spel.
Boll 3: Tränaren  kastar en shotboll på Lag 1 som springer upp bollen (oftast krävs en slängning för att nå bollen) och spelar ut bollen.
Boll 4: Är en så kallade gratisboll (betyder typ enkel boll som i gratis poäng) som tränaren kastar på Lag 1. En hög båge på bollen men i hörnen, vilket oftast kräver att man får springa efter bollen. Spela ut bollen.

Poängräkning: Det är bara Lag 1 som har chans att ta poäng. Lag 2 har bara chans att vinna sidan som Lag 1 står på (poängchans-sidan), inga poäng. Vinner Lag 1 alla fyra bollarna får de 3 poäng (och får stå kvar). Vinner Lag 1 tre av fyra bollar får de 1 poäng (och får stå kvar). Vinner Lag 2 två bollar får de stå kvar men får inga poäng. Vinner Lag 2 tre eller fyra bollar (vilket betyder att Lag 1 har vunnit noll eller en boll) får Lag 2 gå över på poängchans-sidan och Lag 1 får gå ut.
Spela vidare: Lag 3 kommer in på sidan som Lag 2 stod på och sätter igång första bollen med en serve.

Ni behöver bara addera en soffa, en filt och ett
par lussebullar så blir det ganska likt. Tofta strand, Gotland.
Brasseövningen innebär tuffa bollar och en hel del kutande och mjölksyra. Det heter inte brasseövning för inte. Poängen är att träna på att tvingas göra bra saker på planen även när man är trött. När det bara är några poäng kvar till avgörandet av ett set i en match i sommar kommer man vara grymt trött - det är då man fortfarande måste vara bra.

Tack Fia! Jag har hänsynslöst stulit hela beskrivningen av övningen från din blogg.

Någon Brasseövning är jag dock inte redo för just nu. Tills vidare tar jag en till lussebulle istället och ägnar Grey's min uppmärksamhet. Ra-ap.

1 kommentar:

Ulrika sa...

Vad bra du är som njuter av vilan! Den gör ju liksom mer nytta då kan man tänka.. om man låter den vara som den är utan att stressa. Ät lussebullar och må bra - brasseövningen finns ju kvar.