torsdag 16 december 2010

Sandiga tankar

Jag vill spela beach. Beach är som en god karamell som jag sitter och suger på och bara vill ta en till av. I tisdags hade vi en sån där härlig energi i hela gruppen och alla var riktigt grymma och verkligen gjorde sitt bästa. Det kan ju inte bli annat än bra då. Vi tränade hårt försvar och spelade mycket.

Vi började med att driva hårt på varandra. Sen drivade vi bollen över huvudet på varandra så att man var tvungen att släppa ögonkontakten med bollen och vända sig om och springa upp den bakom sig. Det gick faktiskt ganska bra och jag fick bra feedback från Tadva. Hon tyckte det kom naturligt för mig att vända sig om ta bollen. Jäää! Kul att få känna sig BRA nån gång (annars är det rätt sällan jag får statuera som exempel på planen...) och just i tisdags behövde jag verkligen lite positiv feedback. Efter en rätt trist eftermiddag på jobbet utan att specifiera för mycket var det skönt att komma ut i sandlådan, att få vara sig själv, att få vara arg, glad, sur eller vad som helst utan att någon hade en åsikt om vilket. Mycket pepp och mycket energi, snabb återkoppling, positiv feedback. Tadva skulle kunna hålla ledarskapskurs.

Nästa grej var en övning som heter "ten touch". Din kompis kastar tio elaka bollar som du ska kuta efter och hinna gräva upp. Det är okej även om du bara touchar den. Om du inte touchar bollen måste du börja om från början. Tro mig, 10 bollar duger gott så du jobbar hårt för att hinna alla 10. Trots mycket kutande och kastande blev jag inte särskilt trött. Antingen kastade Tove för snälla bollar eller så börjar jag få grym kondition och starka ben. Ten touch är en grym övning för att nöta in att verkligen gå på alla bollar och inte släppa en boll för att du tror att du inte hinner. Man hinner mer än man tror och tvekar man hinner man garanterat inte.

Sen körde vi olika spelövningar där Tadva drivade hårt på försvararen medan den andra stod i block. Brasseövningen är en återkommande favorit. Jag kände mig ganska bra i försvaret och tycker att det börjar hända en del grejer där. Jag kanske ska bli försvarsspelare istället? Anfallet börjar också bli bättre även om det går alldeles för långsamt för min smak. Men det är fint när man får de där riktigt bra träffarna och känner att just så. Mina kära beachflickor påpekade att jag hade många bra anfall den här kvällen. Man bah wow.

Beach = glad
I tisdags sa Tadva även de kloka orden att innan man blir bättre blir man först sämre. Det ligger något i det. Det är det man är dålig på man måste nöta. Och utvecklingskurvan går aldrig rakt uppåt. Man behöver inte vara stark bara i benen utan även i huvudet. Helt klart. Samtidigt vill jag lägga in en disclaimer. Fokusera på det du är bra på, att bli riktigt bra på det. Det du är mindre bra på är du ändå mindre bra på. Träna på det du har potential för. Bli den bästa versionen av dig själv helt enkelt!


Avslutade två timmar i sandlådan med 10 snygga armhävningar. Hade som straff att göra 5 stycken (5 armhävningar för varje boll i nät eller ut) men gjorde 5 extra när alla andra fortfarande höll på. Man är väl snabb.
Ja ni hör ju - beachflow!

1 kommentar:

Katten sa...

Jag längtar också efter beach. Fast den varianten man springer på och badar från. Herregud vilket väder!
Ha en fiiiin dag!