tisdag 7 december 2010

Skalman rapporterar

 Såhär tränade jag i november månad.

Klicka på bilden så blir den större.
26 pass på 25 dagar och 32 h och 10 minuter. 5 sjukdagar. (Fasligt många sjukdagar!)
Den lilla människan som är ute och går innebär 60 min promenader eller power walks.
En stjärna betyder beachvolleyboll. Träning eller seriespel. Oftast ca 120 högintensiva min.
Styrketräningspassen är mellan 60-90 min långa helkroppspass. Knäböj, marklyft, chins, axlar, coreövningar osv.
Med finns även ett spinningpass och ett IntervallFlex-pass samt 5 sjukdagar. Utan sjukdagar hade det blivit två till beachpass och ytterligare ett styrketräningspass på slutet.

En ganska typisk träningsmånad för mig. Jag vill som vanligt hinna lite mer men inser att det här är fullt rimligt om man ska hinna jobba 110% och leva också.  Lite mer styrketräning är den stående ambitionen, ben och core.

December har nyss börjat och efter att ha tillfrisknat strax efter månadsskiftet har jag hunnit med 90 min crossfit, två power walks, en kortare löptur, lite hemmaträning med PoWorkout och ikväll blir det beach. I december kommer jag åka massor med skidor, utför! Wait and see...

Jag får ganska ofta kommentarer på hur mycket jag äter. Det var egentligen det som det här inlägget skulle handla om, min irritation över folks knäppa kommentarer. Ibland modifieras kommentarerna till att jag äter ofta (och med det försöker personen låta mindre negativ) men ofta handlar det om att jag äter mycket. I förhållande till min träningsmängd eller fysiska aktivitet i största allmänhet tycker jag inte att jag äter särskilt mycket. Jag äter frukost, en smoothie med ägg, bär, youghurt och lite olika nyttigheter i t ex linfrön och en frukost nummer två, fullkornsmacka med pålägg och te, vanlig lagad mat till lunch, i dag hemlagad lasagne med avokado och babyspenat, och ett till mellis i lite olika ordning och mängd i förhållande till middag beroende på när och om jag tränar. T ex ostkaka, gröt, fil och müsli, keso och frukt. Vanlig mat till middag men som ibland tenderar att bli coltingpannkakor eller nåt i den stilen.* För en person som tränar ca 5 dagar per vecka tycker jag inte det är mycket men det är tydligen fritt fram att kommentera detta. Hela tiden. Varenda dag. Senast i dag fick jag kommentaren att jag "borde krympa magsäcken". Säkert på skämt men ändå. Det är liksom okej för att jag inte väger för mycket. Då skulle de nog vara tysta och bara titta menande.

Nån gång skulle jag vilja prova att säga att "jag vet ingen som tränar så lite som du och ändå äter så mycket junk!". Men jag antar att det inte faller inom ramarna för vad som är PK.

Som tur är jobbar jag med Sofy. Vi brukar äta mellis ihop för att orka med.T ex just precis nu!

* Jag älskar dessutom fika. Just nu blir det mycket lussebullar även om jag försöker sansa mig.

3 kommentarer:

Josefine sa...

Äsch, jag tycker det låter som om du äter alldeles lagom. Ungefär lika mycket som mig med andra ord :-)
Jag gillar mat och blir olycklig om jag inte får äta och jag gör mitt bästa för att det ska vara saker som kroppen mår bra av som jag stoppar i mig.

Jonas sa...

Du har väl förmodligen den sundaste inställningen till mat av alla träningsbloggande flickor i Sverige. Din mellanmålskollega ev. undantagen. Tjejer som äter ordentligt är the shit, btw.

Isabelle sa...

Skönt att det finns fler. Jag har samma upplevelse som du och det verkar som att vi äter ganska lika. =) Ät för 17. Mat är gott!