tisdag 28 december 2010

Bra förebilder och dåliga förebilder eller hur man smarast säljer en produkt

Den här tjejen ser knappt ut som en tjej i kroppen. Bilden känns mest som en 12-årig tjej som utstrålar sex. Huvudet är bortklippt på henne för säjerhets skull. Reebook er reklam är den sämsta! Inga sunda eller motiverande ideal över huvudtaget. Att hon målar och faktiskt gör något på bilden och inte bara står där helt passiv ger möjligen ett plus i kanten. (Jämför antalet passiva vs aktiva kvinnor respektive män på reklambilder... Tjejer mest står och behagar. Utan huvud?)


Casall lyckas överlägset bättre än Reebook. Jag ser en stark och vältränad tjej som utmanar sig själv! Blod och svett! Och stil då förstås. Det är ju trots allt reklam för kläder. Men på den här bilden händer det något.


Men Nike vinner överlägset - som vanligt. Vältränad, stark, svettig och glad med en basketboll under armen. Glad! Det finns alldeles för få glada tjejer på reklampelarna. Gilla!

Bilderna kommer från annonser i senaste numret av Fitness Magazine. Nike och Casall lyckas ganska bra med att sälja ett sätt att leva snarare än bara en produkt. Typ som Coca Cola gör. Storytelling-ish. Bra jobbat! Hur får man jobb på Nike apropå jobb?

9 kommentarer:

frida sa...

Jag kan bli galen på Reeboks reklam med deras rumpskor.

(Sa inte 12 kg men 10 kg borde ni klara några gånger, men det beror ju på övningarna innan också...;) jag ska klara av 10 kg hela settet till våren!)

Erika sa...

Gillar att du tror på mig som 12 kg-tjej men har du sett mina armar? Har en bit kvar :D Jag fixar 5 kg nu och siktar på att dubbla det till sommaren!

Jonas sa...

Att man ska behöva göra allt åt dig.. ;)
http://www.nikebiz.com/careers/emea.html

Jag tror du är som klippt och skuren för ett jobb där.

Erika sa...

Tack!

Kurry sa...

Fast varför måste det vara supervältränat egentligen? Det är ju också ett ideal som för många kan vara svårt att uppnå. Självklart bättre än trådsmalt. Men jag tror man tjänar på att visa upp vanliga kroppar i såna här annonser.

Erika sa...

Det är ju reklam i en träningstidning för träningskläder. Och tjejer som törs ha muskler och som ser starka och friska ut tycker jag är positivt. I get your point men jag gillar ändå Nikes bild. Jag tycker hon ser vanlig men stark ut. Hon har ju som sagt ändå träningskläder på sig. Och så är hon glad och aktiv, hon ser inte ut som ett sexobjekt. Möjligen att man klädde på henne en tröja då.

Det handlar väl lite om det jag skrev ang storytelling, att man inte bara säljer en produkt. Köp Nike bli stark. Lite hårddraget. Och det tycker jag är ett bra budskap. Kollar man Nike Womens Facebook Feed har de ett väldigt sunt och positivt budskap imp!

ÄtaTränaKämpa sa...

Åh gud vad jag håller med dig! Är så trött på Reebook!

Jonas sa...

Har jag sagt att du är lite som en idol? :)

Erika sa...

Haha va? Näe? Det är nog bara du som tycker :)