onsdag 15 december 2010

Yogig

Ett helt liv har jag ägnat nästan uteslutande åt hästar och ridning. Det har varit fantastiskt och det bästa beslutet jag någonsin tagit. Har faktiskt aldrig ångrat en enda gång att jag vigt livet åt dessa fantastiska djur. Men för några år sedan galopperade min bästa vän till himlen och sedan dess har jag om inte börjat med på riktigt i alla fall provat massor av nya saker* - och det har också varit väldigt kul. I början tyckte jag att jag hade oceaner av tid att göra allt möjligt och förstod inte vad folk som inte hade häst gjorde av all sin tid. Den funderingen blev dock kortvarig och mitt liv är numera ganska sprängfyllt med things to do, places to go and people to see även utan häst.

Min bästa kompis i 14 år. Saknar dig fortfarande varenda dag!
 Ikväll provar jag yoga för första gången tillsammans med min kompis Lina. Jag har alltid varit ganska skeptisk till yoga. Jag har inte sett mig själv som den meditativa typen som tycker om att sitta och andas på en matta. Träning för mig ska vara något svettigt, tungt och högintensivt. Jag provade ett yogapass på Friskis en gång vilken var en total besvikelse. Jag och ovan nämnda Lina och Mia gick dit tillsammans på Linas initiativ. Jag stod i olika konstiga ställningar på en svettig yogamatta och låg stundvis under en dammig fleecefilt och undrade vad vi höll på med. Det hela slutade med att jag och Mia fick ett hysteriskt skrattanfall, Lina låtsades inte känna vid oss och sedan dess har jag inte varit på yoga. Men nu har Ulrika verkligen lyckats inspirera mig med sina blogginlägg om yoga. Det låter fantastiskt, särskilt efteråt. Även Sara som sagt sig inte vara någon yogatyp verkar ha fallit för det. Dessutom har jag ju fyllt 29 kloka år inte minst och kan verkligen sakna mer rofyllda inslag i livet som ändå skapar någon slags utmaning. Framför allt behöver jag rörlighetsträning och stretch. Apropå 29?

Funkar som yogaoutfit? I bakgrunden hänger
mina beachkläder på tork.
Jag har en ganska välfylld träningsgarderob och hittade i morse något jag faktiskt tror är riktiga yogabrallor. Stella McCartney till och med. I övrigt är jag väldigt osäker på vilken outfit som kan tänkas passa. Löpartights kändes inte riktigt rätt. Det får bli stellabrallorna och ett rosa linne från Casall.

Jag och Lina ska yoga hathayoga på Yogayama. Efter att ha läst in mig en hel del på ämnet har jag varit mest sugen på ashtanga men eftersom vi är riktiga newbies blir det hatha till att börja med. Lina är ingen träninsgnarkoman precis och föredrar att inte börja med någon överkurs vilket vore typiskt mig! Hon har säkert rätt i att det här blir hur bra som helst.

Stellas byxor hänger just nu på tork. Burken med rödbetor hade läckt ut i väskan (och DÄR avslöjar jag att det blev pyttipanna även till lunch i dag) och skapat en väldigt strategisk röd fläck över hela rumpan. Kastade mig till närmaste handfat och tvättade med tvål och vatten och slapp panikhandla brallor på lunchen.

Sådär - 3,5 h kvar till min yogapremiär och allt under kontroll! Tror jag.

*Jag blev en inbiten beachspelare dock...

1 kommentar:

Träningsglädje sa...

åh. ser fram emot din recension. har aldrig yogat ett specifikt hathapass även om bikram ju är hatha. enjoy och gå in i det med ett öppet sinne och påminnelsen om att det kräver rejält med övning för att hitta rätt precis på en gång. det bästa med yogan är känslan efteråt. det är sällan speciellt kul just under passet liksom.