tisdag 14 december 2010

Mellis och middag eller tvärt om eller varken eller?

Den här veckan bjuder i träningsform på
En snöig dag i Romme. Skidåkningen blir den
här veckans roligaste träning!
  • 2 h i sandlådan. Träning för Tadva som blev 2010 års genombrott! 19-21 @The Beach i Södertälje med beachtjejerna.
  • Hatha yoga (premiär faktiskt!) 17:30-19:00 @Yogayama med Lina.
  • Crossfit eller styrketräning  beroende på typ av pass, skadad träningskompis och sådär. 18-19.30 @CrossFitNordic eller Friskis med Ulrika.
  • En dag i skidbacken. 09:00-16:00 @Romme Alpin med Erik och Jens.
  • Eventuellt en till crossfitrunda innan skidbacken. (Det är julfest på fredag och med erfarenheterna från förra årets julkalas vet jag att crossfitpass nummer två möjligen är hotat).

Jag tränar oftast efter jobbet fast ändå inte så tidigt på kvällen (den här veckan har ovanligt lyxiga tider!) och tycker det är klurigt att fördela mellanmål och middag de gångerna. Jag blir hungrig på eftermiddagen och behöver äta ett bra mellis innan träningen. Inte en frukt och några nötter (vem uppfann det melliset?) utan typ havregrynsgröt eller ostkaka med frukt och keso. Men jag är inte så hungrig att jag orkar äta en hel middag innan. Ofta kommer jag hem ganska sent (efter beachen sådär vid 22-tiden) och då orkar jag inte ställa mig och laga middag och jag är sällan särskilt sugen på mat den tiden heller. Utan det blir mer gröt och ägg liksom. (Efter att ha okynnesshoppat en för dyr Gainomax i hallen som ändå knappt innehåller något protein). Och vips så blev det ingen middag vilket känns sådär. Under middagstimmarna var jag i sandlådan. Eller så är jag faktiskt riktigt hungrig men tycker inte det känns optimalt att äta pyttipanna och ägg innan läggdags klockan 23 heller. Helt klart ett litet dilemma de flesta veckorna. Mitt immunförsvar behöver äta, det är jag säker på. Ska jag helt enkelt äta pyttipanna kl 23 då? Ibland tränar jag först vid 20. Då äter jag mellis för kl 15 måste jag fylla på, men det blir för tight att äta middag också innan träningen och så blir jag nästan hungrig under träningen och ändå inte sugen på middag efteråt. Lyckas inte lista ut hur alla andra gör. Man kan ju omöjligt jobba, träna, äta, sova och leva och dessutom pricka de exakt bästa tiderna för allting?

6 kommentarer:

Ulrika sa...

Känner verkligen igen problemet.. om jag tränar direkt efter jobbet, vid halv sex sådär så funkar det bra med ett större mellanmål vid tre-halv fyra. Och så äter jag nån slags halvmiddag när jag kommer hem (makrill+ägg, coltingpankisar, rökt lax (ja jag vet du äter inte fisk), räkor/avokado/keso, blodpudding, ugnspannkaka). Typ så. Om jag tränar senare äter jag ofta ett mindre mellanmål (typ banan) vid tre och sen ett större mellanmål nån timme innan träning (äggmacka, kesella/yoghurt med bär och müsli, eller en bar + frukt om jag inte hinner annat). När jag kommer hem blir det den där halvmiddagen igen.. Tycker det känns jobbigt att äta riktig mat sent på kvällen, även om det kanske vore det bästa ibland. Så mycket mer eller mindre stora mellanmål blir det. Ostkaka ska återupptas igen - tack för inspirationen!

Erika sa...

Iofs säger ju många att många små måltider är bättre än få stora, eller det vet vi ju, men de menar krasst att man bara ska äta mellanmålsstora portioner hela tiden och istället äta oftare. Två mellanmål vore kanske ingen dum idé! Först frukt för att dryga ut energin lite och sen det lite större mellanmålet senare.

Ungspannkaka! Det måste jag göra någon dag snart, mums :)

Karin - FitnessochHälsa sa...

Jag brukar göra ungefär som du och äta ett mellanmål innan jag ska träna på kvällen. Sedan blir det en banan och en proteindrink direkt efter träningen och typ vid 21 äter jag min middag, som brukar vara lite lättare, typ omelett gjord på 2 ägg och sallad.

Erika sa...

Ja, man kan ju faktiskt äta en lättare middag. Omelett och sallad låter toppen. Det ska jag lägga på minnet till nästa sena middag :)

Två mellis och en liten middag. Tja det blir ju faktiskt enligt många små mål principen men ändå bra med energi!

frida sa...

Förstår dilemmat. Kan du inte äta större mellanmål som Ullisa tipsar om. Omelett är bra, jag tänker annars att du kan ha med en wrap som du kan äta direkt efter träning, dricka något mättande och frukt till. Sen kanske ta något ägg eller något just innan du somnar. Bara litet förslag. :).

Erika sa...

Alla förslag tas tacksamt emot :) Wrap är en mycket bra idé som ska testas!