onsdag 15 december 2010

Yoga report

90 minuter hathayoga på Yogayama känns i armarna när jag sitter med laptopen i knät och precis har fyllt på med indiska köttbullar. Det var hunden, hunden och hunden. Och mera hunden. Hela tiden denna hund. Jag var övertygad om att jag när som helst skulle börja skälla också. Yogayama var ett väldigt lugnt och harmoniskt lite ställe, varmt och gott med levande ljus och med doft av yoga. Rökelse alltså. Det  första som slog mig efter att ha blivit guidad till omklädningsrummet var vilken lugn stämning som rådde jämfört med att komma in i omklädningsrummet på ett vanligt gym. Jag och Lina pratade med små röster när vi tassade upp till vår sal och smög försiktigt undan väskor och rullade ut varsin yogamatta.

Jag hade egentligen inga förväntningar alls när jag satte mig på min matta men med facit i hand hade jag nog trott att det skulle vara jobbigare. Jobbigt på ett annat sätt. För det här var också jobbigt, men på ett sätt jag inte är van vid. Svårt att förklara. Musklerna känns trötta, särskilt i armarna och till viss del i benen men inte som det brukar kännas. Nyhetens behag gav några pluspoäng men om jag skulle fortsätta med hathayoga skulle jag nog snabbt bli uttråkad. 90 minuter var väl länge i min smak och det var väldigt många hundar. Hunden var också det enda namnet jag kunde på alla positioner men jag kände igen ganska många från olika bilder och filmer. Det var kul att testa själv och mestadels gick det ganska bra. Det var bara andningen jag aldrig riktigt kom in i. Jag snarare höll andan när det blev knepigt. Jag vande mig i alla fall ganska snabbt vid alla andras flåsande runt omkring mig. Viss antiklimax var det att kliva ner på perrongen på Östermalmstorg men efter en varm dusch hemma och mjukisar hittade jag snabbt tillbaka till det där lugna. Det gör jag i och för sig i princip alltid hemma.

På Yogayama hade jag nog hellre klivit ner i ett bubbelbad och ätit en god och bra middag, för det var absolut ett trivsamt ställe. Yoga kan säkert vara skönt ibland men i mitt livspussel kommer nog yoga inte finnas med bland topplaceringarna på priolistan. 30 min yogastretch efter annan träning skulle dock sitta finfint!

2 kommentarer:

Ulrika sa...

haha. Hunden en masse alltså. stannade ni till i hunden också, elelr bara upp och igenom? hmm, tror jag föredrar min ashtanga ändå. Se'n det där med andningen, det är liksom nyckeln till att få en "yogaupplevelse" men man fixar den ju inte på första försöket. Det är först när andningen går av sig själv som man kan uppleva yogaflowet.

Erika sa...

Stannade till?! My God vi stod i den där hunden en halv evighet varje gång! Jag trodde jag skulle dö. Eller iaf att armarna skulle gå av eller huvudet sprängas med blod eller liknande. Haha.

Ska nog våga testa lite mer yoga vid tillfälle men crossfit är i dagsläget liksom mer lockande :)