lördag 11 december 2010

Dagens crossfitpass

Uppvärming
2 min hopprep
10 st vrängningar (håll en träpinne över huvudet med raka armar och för pinnen ner bakom dig, fortfarande med raka armar och sen upp igen).
10 st Over Head Squats
5 st Hindu Pushups
10 st Toes to bar
Stå på händer två gånger (mot en vägg), 10 sek per gång.

Sen körde vi en teknikgenomgång av passets övningar. Press, Push Press och Push Jerk. Inte helt enkelt med tekniken men jag fick till slut till den rätt så bra - och vilken skillnad det blir rent styrkemässigt då!

Passet
Så många varv som möjligt på 12 minuter med följande:
10 st Push press
10 st Toes to Bar
10 st hopprepshop - dubbla varv med repet i ett hopp. Om vanliga hopp fick man hoppa 30 st istället.

På tavlan ser passet inte så... jobbigt ut. I verkligheten är det... väldigt jobbigt. Hög puls och mycket mjölksyra. Det gick undan men hur många varv jag gjorde tappade jag räkningen över direkt. Jag lyckades dessutom slänga upp stången i underkäken efter bara fyra minuter och kan intyga om att det gör jäkligt ont. Toes to bar är en utmaning som heter duga och vi är inte ens i närheten än. Bara att hänga i stången är jobbigt efter ett tag och händerna förlorar helt enkelt greppet. Ulrika kommer dock högre upp med benen och har absolut starkare överkropp än mig. Jag bygger inga armmuskler av mig själv milt uttryckt... Benpasset var spontant mycket roligare tycker jag, inte ett dugg otippat - men det är alltid kul med nya grejer också.

Duschad och klar och på väg mot CiaoCiao
Skönt slut efteråt blev det blåbärssoppa och banan i omklädningsrummet. Dagens pass var roligt, men det känns som att jag hade behövt vara ännu lite starkare för att kunna bli riktigt trött. Om ni förstår vad jag menar. Jag skulle säga att du får mer ut av crossfit om du har lite muskler att jobba med.

Efteråt landade jag och Ulrika på CiaoCiao Primo, käkade pasta och mådde gott under julstjärnorna. Det är ett intropass kvar med olympiska lyft på programmet. Kanske vågar vi oss på ett riktigt pass i veckan innan dess ändå.

Vill ni ha mer crossfit-inspiration kan ni läsa CrossFitNordics egen blogg här.

Inga kommentarer: