söndag 5 december 2010

Crossfit report


Lördagens crossfitpass var 90 min långt med fokus på ben och innehöll uppvärmning, teknikgenomgång och själva passet. Vi började med att springa bort och ro 500 meter och sen springa tillbaka, det var liksom tävling med en gång. Direkt jag började ro kom den där hat-kärleken inför att tävla fram. Nåt att blogga om framöver tror jag... Resten av uppvärmningen bestod av 15 knärotationer åt båda hållen, 15 höftrotationer åt båda hållen, 15 hoppa och landa i ett knäböj, en minut duck walk (gå i djupa benböj, rak rygg, bröstet upp) och sist 10 stycken hantelmarklyft och sen från början igen. Redan här konstaterade jag och Ulrika att benen kändes lite darriga.

Efteråt följde en grundlig teknikgenomgång där vi gick igenom passets alla fem övningar. Teknikgenomgången liknande mest ett vanligt benpass på gymmet men med lite lättare vikter och färre reps. Vissa delar var dock ganska utmanande och låren sa till rejält mellan varven.  Tid att att finslipa tekniken i knäböj var hur som helst toppen. Bye bye smithmaskinen säger jag bara! Vi gjorde även 3 rep box squats. Ni måste testa dom! Fantastisk övning för baksida lår, rumpa och rygg, både styrke- och rörlighetsmässigt. Ni måste prova! Poängen är att knäna aldrig får röra sig framåt varken på upp- eller nervägen, rumpan leder rörelsen. Inte helt enkelt. Tungt!

När det är dags för passet är benen med andra ord ganska genomkörda men långt ifrån slut. Det blir dom snart. Klockan startar och vi kör så många cirklar som möjligt på tio minuter.

5X5 Pistols
8 st Hantelsquats-clean-thrusters
12 knäböj
12 mountainclimbers

Jag trodde jag hade ganska mycket styrka kvar i benen men på trejde varvets Pistols som var cirkelns tyngsta övning började det bränna rejält i låren. På fjärde var mjölksyran ett faktum och på femte varvet kom jag knappt upp igen. Konstaterade dock att jag återhämtade mig ganska snabbt vilket i och för sig är bra men nästa gång vill jag bli ännu tröttare. Pistols liknar mina enbensöj på bosubollen väldigt mycket - såklart. Det här var dock hur mycket tyngre som helst och bosubollen fokuserar mer på balans än på styra. Det här var riktigt tungt! Kommer absolut att blanda den här varianten på enbensböj med min rehabövning framöver.

Dagens pass var ett intro pass. Intropassen finns för alla olika moment. Testa crossfit du med på CrossFitNordic!

Dagens fortsatte i en ganska intensiv anda med Skansens julmarknad, älgar, glögg och lussebullar, sen vin och plockig mat på Zink, en snabb vända hem och sen tjejmiddag hos Ulrika som var en riktigt höjdpunkt. Mat, efterrätt, vin, tjejer ja ni vet. Guuu så supertrevligt! Godnatt och over and out.

2 kommentarer:

Träningsglädje sa...

fy fanken vad jobbigt. ska man verkligen våga testa det där?? :p

Erika sa...

Ja, ja, ja! :)